Nordiska regeringarna bör stoppa EU-förslag om resor

EU-kommissionen lade i slutet av förra året ett antal förslag om justeringar i EU:s direktiv för paketresor. Initiativet har haft som syfte att komma till rätta med tillkortakommanden som blev tydliga under pandemin. Bland annat vill man begränsa möjligheterna till förskottsbetalningar samt vidga begreppet paketresor.

De nordiska resebranschorganisationerna uppmanar i en gemensam debattartikel i Altinget de nordiska regeringarna att verka för att förslaget återremitteras eller modifieras. Främst bör förslaget om begränsningar i förskottsbetalningar samt utvidgningen av definitionen av paketresor tas bort.

- Kommissionen skall avhålla sig för att i ännu större utsträckning detaljreglera villkoren för paketresor. Paketresedirektivet innebär redan idag att resenärerna åtnjuter det starkaste skyddet som man kan tänka sig som konsument. Detta är i grunden bra. Men att begränsa förskottsbetalningar som redan är skyddade av resegarantier är att gå för långt. Detta kommer att slå ut små och medelstora resebolag samt göra paketresorna dyrare. Resultatet blir att fler väljer bort paketresor och går därmed miste om skyddet och tryggheten som regelverket ger idag, säger Didrik von Seth Generalsekreterare i SRF, Svenska Resebranschföreningen.

.

Se debattartikel HÄR

VD och generalsekreterare SRF

Orimligt att affärsresenärer inte kan välja tåget15.6.2024 14:07:02 CEST | Pressmeddelande

Hur svårt kan det vara att boka en tågbiljett? Nästan omöjligt enligt svenska affärsreseföretag som försöker boka hållbara resalternativ till sina kunder. Det har nu gått två månader sen SJ lanserade sitt nya bokningssystem och fortfarande går det inte att boka en vanlig tågbiljett smärtfritt. Måttet är nu rågat och idag skriver Svenska Resebranschföreningen (SRF) en debattartikel i SvD och kräver en handlingsplan från alla inblandade.

Satsningar på svensk infrastruktur krävs för att säkra reseindustrins tillväxt20.5.2024 16:03:38 CEST | Pressmeddelande

Brister inom svensk infrastruktur utgör ett hinder för rese- och besöksnäringens utveckling och tillväxt. Det visar en färsk undersökning där femhundra beslutsfattare inom resesektorn har svarat på hur infrastrukturen påverkar deras verksamhet. Den nya rapporten presenterades på Resebranschens Vårmöte, där stora delar av den svenska resebranschen samlades tillsammans med politiker och representanter från Svenskt Näringsliv.