Uppdaterad prognos för E4 Förbifart Stockholm
E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt och projektet byggs i ett 20-tal större entreprenader. Den sexfiliga motorvägstunneln binder ihop norra och södra Stockholm och bidrar till smidigare resor för den som reser långväga genom Sverige.
Trafikverket har genomfört en analys av ekonomin i projekt E4 Förbifart Stockholm. Det har resulterat i en justerad bedömning av kostnaden för projektet. Samtidigt bedömer Trafikverket att E4 Förbifart Stockholm kan öppna för trafik 2030 enligt plan.
De bakomliggande orsakerna är främst kostnader för arbetet med tunnlarna under Lovö och merkostnader i samband med hävningen av kontraktet med en tidigare entreprenör. Kontraktet hävdes 2019 efter omfattande brister i arbetsmiljön.
- En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Utveckling i omvärlden har påverkat kostnadsutvecklingen. Därför justerar vi prognosen, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Vid hävningen 2019 flyttades öppningen av E4 Förbifart Stockholm fyra år, från 2026–2030. Längre byggtid innebär ett ökat behov av att förvalta motorvägen under fler år, därmed ökar också kostnaderna. Även osäkerheter i omvärlden har påverkat projektet generellt precis som övriga branschen och samhället.
Trafikverket arbetar löpande för att hålla nere kostnaderna samtidigt som det finns osäkerheter som kan komma att påverka prognosen framöver. Därför presenteras den nya kostnadsbedömningen i ett spann.
Totalkostnaden bedöms bli 51,0–53,5 miljarder kronor, med en trolig kostnad på 51,5 miljarder kronor istället för 41,7 miljarder kronor (2021 års prisnivå).
- I det läge projektet befinner sig är det ofta tiden som styr kostnaderna. Därför arbetar vi hela tiden med att säkra tidplanen för att hålla nere totalkostnaden. Projektet är trots förändringen fortsatt samhällsekonomiskt lönsamt, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Fördelning av avvikelse i procent*
Ökade kostnader tunnel Lovö |
41 % |
Ökade driftkostnader anläggning från 2026-2030 |
25 % |
Ändringar i kontrakt och nya beställningar |
21 % |
Bedömd riskreserv |
13 % |
*Detta inkluderar konsekvenser av händelser i omvärlden
Kontakter
Nedanstående personer från Trafikverket är tillgängliga för intervju. Förfrågning och bokning görs genom Lii Hylander, mediekommunikatör Trafikverket, 010-123 66 19, lii.hylander@trafikverket.se
eller Trafikverkets presstjänst 0771-31 15 00.
Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm
Anders Selström, Trafikverkets avdelningschef Yttre Tvärleden
Helena Sundberg, Trafikverkets regiondirektör Stockholm
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
SJ tar över nattågstrafiken till övre Norrland10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva trafiken på sträckan Stockholm–Narvik för perioden 15 december 2024 till 13 december 2025, med option på ytterligare ett år. Beslutet säkerställer att nattågstrafiken fortsätter med minimal resenärspåverkan.
Låt inte sommarlovet spåra ur4.7.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.
E6 Stenungsund återinvigd – öppnar för trafik 5 juli3.7.2024 15:00:12 CEST | Pressmeddelande
Kung Carl XVI Gustaf och infrastrukturminister Andreas Carlson deltog idag, den 3 juli, vid en ceremoni då E6 Stenungsund återinvigdes. Den 5 juli släpps trafiken på och E6 har därmed åter samma kapacitet för trafik som innan skredet inträffade.
E4 Förbifart Stockholm mellan Häggvik och Hjulsta öppnar för trafik 4 år tidigare än planerat2.7.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har, efter en noggrann genomförd utredning beslutat om att öppna en del av E4 Förbifart Stockholm tidigare än planerat. Delöppningen sker mellan Häggvik och Hjulsta och planeras öppna för trafik hösten 2026. Utredningen visar att en delöppning kommer minska restiden för trafikanterna och avlasta de större omkringliggande vägarna.
Regeringsuppdraget kapacitet och redundans för transporter över Öresund är färdigt1.7.2024 14:05:00 CEST | Pressmeddelande
Idag överlämnas rapporten till regeringen. I utredningen konstateras bland annat att järnvägskapaciteten över Öresundsbron räcker fram till ca 2050, och att investeringar i transportnätet på landsidorna är de enskilt viktigaste åtgärderna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum