Uppdaterad prognos för E4 Förbifart Stockholm
E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt och projektet byggs i ett 20-tal större entreprenader. Den sexfiliga motorvägstunneln binder ihop norra och södra Stockholm och bidrar till smidigare resor för den som reser långväga genom Sverige.

Trafikverket har genomfört en analys av ekonomin i projekt E4 Förbifart Stockholm. Det har resulterat i en justerad bedömning av kostnaden för projektet. Samtidigt bedömer Trafikverket att E4 Förbifart Stockholm kan öppna för trafik 2030 enligt plan.
De bakomliggande orsakerna är främst kostnader för arbetet med tunnlarna under Lovö och merkostnader i samband med hävningen av kontraktet med en tidigare entreprenör. Kontraktet hävdes 2019 efter omfattande brister i arbetsmiljön.
- En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Utveckling i omvärlden har påverkat kostnadsutvecklingen. Därför justerar vi prognosen, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Vid hävningen 2019 flyttades öppningen av E4 Förbifart Stockholm fyra år, från 2026–2030. Längre byggtid innebär ett ökat behov av att förvalta motorvägen under fler år, därmed ökar också kostnaderna. Även osäkerheter i omvärlden har påverkat projektet generellt precis som övriga branschen och samhället.
Trafikverket arbetar löpande för att hålla nere kostnaderna samtidigt som det finns osäkerheter som kan komma att påverka prognosen framöver. Därför presenteras den nya kostnadsbedömningen i ett spann.
Totalkostnaden bedöms bli 51,0–53,5 miljarder kronor, med en trolig kostnad på 51,5 miljarder kronor istället för 41,7 miljarder kronor (2021 års prisnivå).
- I det läge projektet befinner sig är det ofta tiden som styr kostnaderna. Därför arbetar vi hela tiden med att säkra tidplanen för att hålla nere totalkostnaden. Projektet är trots förändringen fortsatt samhällsekonomiskt lönsamt, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Fördelning av avvikelse i procent*
|
Ökade kostnader tunnel Lovö |
41 % |
|
Ökade driftkostnader anläggning från 2026-2030 |
25 % |
|
Ändringar i kontrakt och nya beställningar |
21 % |
|
Bedömd riskreserv |
13 % |
*Detta inkluderar konsekvenser av händelser i omvärlden
Kontakter
Nedanstående personer från Trafikverket är tillgängliga för intervju. Förfrågning och bokning görs genom Lii Hylander, mediekommunikatör Trafikverket, 010-123 66 19, lii.hylander@trafikverket.se
eller Trafikverkets presstjänst 0771-31 15 00.
Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm
Anders Selström, Trafikverkets avdelningschef Yttre Tvärleden
Helena Sundberg, Trafikverkets regiondirektör Stockholm
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
Varning för plötslig ishalka i mellersta delarna av Sverige5.12.2025 15:50:03 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för plötslig ishalka i delar av norra Värmland, Dalarna, Gävleborg samt sydligaste Jämtland. Från natt mot lördag väntas regn som kan frysa till på vägarna och ge ishalka. Risk för trafikproblem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



