Uppdaterad prognos för E4 Förbifart Stockholm
E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt och projektet byggs i ett 20-tal större entreprenader. Den sexfiliga motorvägstunneln binder ihop norra och södra Stockholm och bidrar till smidigare resor för den som reser långväga genom Sverige.
Trafikverket har genomfört en analys av ekonomin i projekt E4 Förbifart Stockholm. Det har resulterat i en justerad bedömning av kostnaden för projektet. Samtidigt bedömer Trafikverket att E4 Förbifart Stockholm kan öppna för trafik 2030 enligt plan.
De bakomliggande orsakerna är främst kostnader för arbetet med tunnlarna under Lovö och merkostnader i samband med hävningen av kontraktet med en tidigare entreprenör. Kontraktet hävdes 2019 efter omfattande brister i arbetsmiljön.
- En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Utveckling i omvärlden har påverkat kostnadsutvecklingen. Därför justerar vi prognosen, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Vid hävningen 2019 flyttades öppningen av E4 Förbifart Stockholm fyra år, från 2026–2030. Längre byggtid innebär ett ökat behov av att förvalta motorvägen under fler år, därmed ökar också kostnaderna. Även osäkerheter i omvärlden har påverkat projektet generellt precis som övriga branschen och samhället.
Trafikverket arbetar löpande för att hålla nere kostnaderna samtidigt som det finns osäkerheter som kan komma att påverka prognosen framöver. Därför presenteras den nya kostnadsbedömningen i ett spann.
Totalkostnaden bedöms bli 51,0–53,5 miljarder kronor, med en trolig kostnad på 51,5 miljarder kronor istället för 41,7 miljarder kronor (2021 års prisnivå).
- I det läge projektet befinner sig är det ofta tiden som styr kostnaderna. Därför arbetar vi hela tiden med att säkra tidplanen för att hålla nere totalkostnaden. Projektet är trots förändringen fortsatt samhällsekonomiskt lönsamt, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Fördelning av avvikelse i procent*
Ökade kostnader tunnel Lovö |
41 % |
Ökade driftkostnader anläggning från 2026-2030 |
25 % |
Ändringar i kontrakt och nya beställningar |
21 % |
Bedömd riskreserv |
13 % |
*Detta inkluderar konsekvenser av händelser i omvärlden
Kontakter
Nedanstående personer från Trafikverket är tillgängliga för intervju. Förfrågning och bokning görs genom Lii Hylander, mediekommunikatör Trafikverket, 010-123 66 19, lii.hylander@trafikverket.se
eller Trafikverkets presstjänst 0771-31 15 00.
Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm
Anders Selström, Trafikverkets avdelningschef Yttre Tvärleden
Helena Sundberg, Trafikverkets regiondirektör Stockholm
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Nordisk samverkan inom transportberedskap utvidgas och fördjupas17.1.2025 11:25:10 CET | Pressmeddelande
De nordiska länderna intensifierar det gränsöverskridande samarbetet Nordic Transport Preparedness Cooperation (NTPC) för att tillsammans hantera transportbehov i kris och i värsta fall krig.
Besvärligt väglag i norra Sverige14.1.2025 16:14:30 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen drar ett område med regn och underkylt regn in över stora delar av norra Sverige vilket kan ge upphov till mycket halt väglag. Trafikverket uppmanar trafikanter att ha gott om tid samt anpassa hastigheten till rådande väglag.
Färre döda i vägtrafiken, men fler insatser behövs för att nå Nollvisionen14.1.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen rapporterar en positiv trend inom trafiksäkerhet. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin.Trots framsteg krävs fler insatser för att nå målet om max 130 omkomna år 2030. Fokusområden inkluderar säkra vägar, fordonssäkerhet och hastighetsefterlevnad för att uppnå Nollvisionen.
Trafikverket medverkar vid seminarium om elektrifiering9.1.2025 15:57:20 CET | Pressinbjudan
Välkommen till avslutningsseminariet för elektrifieringsprojektet av banavsnittet Laurila-Torneå-Haparanda måndagen den 27 januari 2025.
Sundbyberg och Trafikverket tar gemensamma kliv mot framtiden med utbyggnaden av Mälarbanan19.12.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Sundbybergs stad har nått en viktig milstolpe och kan nu tillsammans gå vidare med den efterlängtade utbyggnaden av Mälarbanan. Projektet, som är av riksintresse, kommer att innebära stora förbättringar för både regional och nationell tågtrafik samt skapa nya utvecklingsmöjligheter för Sundbyberg.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum