Färre utgivningsdagar för två av NTM:s titlar – frigör resurser för digital satsning
För att kunna satsa ännu mer på den lokala journalistiken och samtidigt säkerställa en långsiktigt hållbar affär kommer NTM under våren att dra ner på antalet utgivningsdagar för Vimmerby Tidning och Västerviks-Tidningen. Kinda-Posten utgår helt och det lokala materialet från Kinda publiceras istället i Corren och på corren.se.
- Vi ser att detta är nödvändiga förändringar för att vi ska kunna fortsätta med vår lokala journalistik på dessa orter. Med färre utgåvor av papperstidningen kan vi i stället fokusera på våra digitala kanaler och samtidigt skapa ännu mer relevant, intresseväckande och engagerande innehåll till våra läsare, säger Maria Kustvik publicistisk chef NTM.
Kraftig digital tillväxt
Trenden är tydlig. Allt fler väljer att läsa våra nyheter digitalt. De senaste åren har antalet digitala prenumeranter vuxit kraftigt hos både Vimmerby Tidning och Västerviks-Tidningen. Samtidigt rusar kostnaderna för att distribuera den tryckta papperstidningen till prenumeranter i områden där det är glest mellan brevlådorna. I vissa geografiska områden är kostnaden för att dela ut en papperstidning betydligt högre än intäkten vi får från prenumeranterna.
- Det är inte hållbart i längden och därför gör vi nu en rad förändringar för att långsiktigt säkerställa att vi kan fortsätta med vårt journalistiska uppdrag, säger Maria Kustvik.
Färre utgivningsdagar
För att möta läsarnas ökade efterfrågan på snabb och lokal nyhetsrapportering i digitala kanaler sker från och med den 1 mars 2024 en rad förändringar. Vimmerby Tidning och Västerviks-Tidningen kommer att gå ner i frekvens och ges istället ut tre dagar i veckan. Vimmerby Tidning nya utgivningsdagar blir tisdag, torsdag och lördag. Västerviks-Tidningen kommer att ges ut på måndagar, onsdagar och fredagar.
- Vi kommer inte att dra ner på journalistiken. Effekten av frekvensnedgång blir att tidningarna blir tjockare och att vi kan fokusera mer digitalt. Det innebär att vi kraftsamlar kring nyhetshändelser. Vi blir då både nyhetsledande och har en bevakning som tillfredsställer läsaren, säger Maria Kustvik.
I vissa geografiska områden, där det är extra kostsamt att distribuera papperstidningen, kommer prenumeranterna att helt hänvisas till nyhetssajterna och tidningarnas e-tidningar.
- På grund av högre omkostnader och färre leveranser har kostnaden för att distribuera den tryckta papperstidningen ökat kraftigt de senaste åren. I vissa geografiska områden, där det är glest mellan brevlådorna, är kostnaden för att dela ut en papperstidning betydligt högre än intäkten vi får från prenumeranterna. Det är inte hållbart i längden, säger Mattias Ternstedt, vd för Svensk Hemleverans.
Förändringarna på Vimmerby Tidning och Västerviks-Tidningen blir första gången en titel inom NTM ges ut tre gånger per vecka.
- Det här blir ett första test. Vi har startat ett projekt som kommer att utvärdera och analysera effekterna av förändringen och hitta den bästa utdelningsmodellen framåt, säger Mattias Ternstedt.
Förändringarna innebär inga varsel varken på de berörda redaktionerna eller inom annonsorganisationen på berörd ort. Däremot påverkas tidningsbud inom Svensk Hemleverans organisation på sikt.
Berörda prenumeranter informeras om förändringarna under torsdagen och fredagen.
Kontakter
Maria KustvikPublicistisk chef för mindre titlar inom NTM MediaNTM Media
Tel:070-8285346maria.kustvik@ntmmedia.seMattias TernstedtVD på Svensk hemleveransSvensk hemleverans
Tel:011-200278mattias.ternstedt@svhl.seVår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.
Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
AnnaCarin Cask ny byråchef på Online Voices18.12.2024 10:00:22 CET | Pressmeddelande
Online Voices, Sveriges ledande ljud- och röstbyrå, har glädjen att meddela att AnnaCarin Cask tillträder rollen som byråchef. Bolaget, som hjälper hundratals varumärken med röstcasting, röstinspelning och ljudproduktion till allt från reklamfilm till sound design, podcasts, ljudidentiteter och audioguider, ser fram emot att ta verksamheten till nya höjder med AnnaCarin ombord.
84-åriga Elsa våldtogs av mannen från hemtjänsten, nu träder hon fram: ”Det känns viktigt att visa att det här har hänt en människa”26.11.2024 06:49:29 CET | Pressmeddelande
I den växande våldtäktsskandalen i Uppsala kommer nya graverande uppgifter fram om hur kommunen inte agerat på larm om sexövergrepp. Dessutom väljer nu ett av offren att träda fram: 84-åriga Elsa, som våldtogs av en man i hemtjänsten. Hon har inte ens fått en ursäkt från kommunen. Trots att hon larmade om att mannen blottat sig för henne, flera månader innan våldtäkten.
Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete21.10.2024 08:44:33 CEST | Pressmeddelande
NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.
Tove Hovemyr ny debattredaktör och ledarskribent på UNT20.9.2024 09:03:05 CEST | Pressmeddelande
I november tillträder Tove Hovemyr tjänsten som debattredaktör och ledarskribent på Upsala Nya Tidning. Tove kommer närmast från en tjänst på den liberala tankesmedjan Fores och har en lång erfarenhet av opinionsbildning och skrivande.
Niklas Wallenberg blir ny vd för Fluid5.9.2024 10:19:55 CEST | Pressmeddelande
Från och med 23 oktober kommer reklambyrån Fluid att ledas av Niklas Wallenberg. Han har lång erfarenhet från olika roller inom byråbranschen och kommer senast från ett uppdrag som marknads- och kommunikationschef för Telias globala verksamhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum