Flyttnota vanligt krav från hyresvärdarna

Allt fler hyresgäster söker sig till juridisk rådgivning kring sitt boende. Under 2023 sparade Hyresgästföreningen 20 299 369 kr åt medlemmar som hamnat i tvister med hyresvärdar runt om i landet.

Jurist på Hyresgästföreningen
Jurist på Hyresgästföreningen Hyresgästföreningen Inga restriktioner

De insparade pengarna är enligt Hyresgästföreningens genomgång främst hyressänkningar, skadestånd, förkortad uppsägningstid eller nedsättning av belopp som hyresvärden krävt hyresgästen på. På totalen handlar det om över 20 miljoner kronor.

– Utöver de insparade pengarna har vi hjälpt medlemmar på sätt som inte kan värderas i pengar, till exempel har vi räddat många hyreskontrakt och därmed förhindrat medlemmar från att bli bostadslösa, förklarar Anna Karlsson Wede som är jurist på Hyresgästföreningen.

Krav i samband med utflyttning är ett av de vanligaste ärendena hos Hyresgästföreningen. Ofta gäller det rökskador, golvslitage, repor på spishäll eller vitvaror.  Men det är svårt att säga var gränsen mellan normalt slitage och en skada som hyresgästen ska betala går.

– Det är en bedömning som man får göra från fall till fall. Hamnar du i tvist med din hyresvärd och är medlem, vänd dig till Hyresgästföreningen, uppmanar Anna Karlsson Wede.

– Se till att hyresvärden har besiktat, det vill säga kontrollerat, lägenheten innan du flyttar in och att du har en kopia på besiktningsprotokollet. Gör sedan en egen kontroll och tala om för din hyresvärd om det finns skador i lägenheten som inte står i protokollet. Du ska inte behöva betala för skador som en tidigare hyresgäst har orsakat.

Så undviker du en dyr flyttnota

Enligt Anna Karlsson Wede finns det några saker du kan göra för att undvika en dyr flyttnota:

När du flyttar in:

• Kontrollera att besiktningsprotokollet efter den förra hyresgästen stämmer. Gör det inte det ska du meddela hyresvärden, helst via mejl. Ta bilder eller filma lägenheten.

Under tiden du bor i lägenheten:

• Vårda din lägenhet väl och städa regelbundet.
  • Gör en felanmälan till hyresvärden så fort det uppstår en skada eller något går sönder.
  • Ha gärna en sänggavel för att undvika fettfläckar på väggen.
  • Sätt skydd på stols- och bordsben.
  • Håll reda på dina lägenhetsnycklar eftersom du ska lämna tillbaka samma antal som du kvitterade ut när du flyttade in.

När du flyttar ut:

• Flyttstäda ordentligt.
  • Spackla igen större borr- och skruvhål.
  • Fotografera eller filma lägenheten.
  • Skriv inte under besiktningsprotokollet om du inte tycker att det stämmer. Skriver du under har du medgett att du är skadeståndsskyldig även om det inte står några summor i protokollet.
  • Skriver du inte under besiktningsprotokollet kan värden vända sig till domstol men då är det värden som måste bevisa att skadorna uppkommit under hyrestiden och också att skadorna motsvarar den summa man krävt.
  • Hamnar du i tvist med din hyresvärd och är medlem – vänd dig till Hyresgästföreningen.

Fastighetsägarna GFR strandar hyresförhandlingarna i Alingsås och Vårgårda10.9.2024 14:05:33 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarnas region GFR har valt att avbryta hyresförhandlingarna i Alingsås och Vårgårda för att istället låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av Hyresnämnden. Branschorganisationen är ombud för drygt 30 hyresvärdar i Alingsås och 6 i Vårgårda och försöker få igenom hyreshöjningar på 15 respektive 14,5 procent. Motparten, Hyresgästföreningen, representerar de cirka 1 400 hyreshushåll som berörs av förhandlingarna.

Hyresgästföreningen kräver sänkta hyror för studentlägenheterna på Kyrkogårdsgatan i Borås9.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen påkallar bruksvärdesförhandling med hyresvärden Willhem för studentlägenheterna på Kyrkogårdsgatan 9 i Borås. Enligt organisationen har hyrorna blivit för höga då Willhem tvingas lämna rabatter på 1 200 kronor i två år för att få lägenheterna uthyrda. Trots det har bostadsbolaget lämnat in krav på att i stället få höja hyrorna med ytterligare 14 procent.

Uppdaterad: Privata fastighetsägare i Alingsås och Vårgårda vill höja hyrorna med 15 procent för omkring 1 400 hushåll10.6.2024 08:32:23 CEST | Pressmeddelande

I Alingsås och Vårgårda har 42 större och mindre privata fastighetsägare redan nu meddelat att de vill höja hyrorna med 15 respektive 14,5 procent från den 1 januari 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar nyligen avslutats, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats.