Eric Engelbrektsson ny medlem i Sveriges Allmännyttas vd-råd

-Jag ser fram emot att vara en länk mellan vd-arna i vår region och Sveriges Allmännytta.

Jag hoppas kunna bidra med perspektivet att driva verksamhet utanför centralorten.

Sedan hoppas jag givetvis att bygga på med massor av ny kunskap och nya kontakter, säger Eric Engelbrektsson, vd Junehem AB.

Erik Engelbrektsson, vd Junehem AB

– Jag välkomnar Eric Engelbrektsson som ledamot. Vd-rådet är ett viktigt forum för mig för att kunna fånga upp våra medlemmars inspel i för oss viktiga frågor, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

Vd-rådet består av vd:ar i kommunala bostadsföretag. De utses av övriga företagsledare i Sveriges Allmännyttas över 320 medlemsföretag. Förutom att vd-rådet är ett rådgivande organ till Sveriges Allmännyttas vd, utgör de även Sveriges Allmännyttas delegation i Hyresmarknadskommittén (HMK). Vd-rådet har 14 platser. Varje region representeras av en företrädare för ett större företag och en företrädare för ett mindre företag. Vd-rådet väljs på två år.

Ledamöter i Sveriges Allmännyttas vd-råd

Mattias Tegefjord, Uppsalahem

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17

Anna Weihe, pressansvarig, Sveriges Allmännytta 070-720 21 11

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.

Nu öppnar vi för dialog om våra nya Kombohus7.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Byggandet har gått i stå men det finns fortfarande efterfrågan på prisvärda bostäder – inte minst lägenheter i småhus. Sveriges Allmännytta förbereder därför upphandlingen av nya Kombohus Småhus. – Vi vill öppna en dialog med branschen om hur de nya Kombohusen ska se ut och hur de kan byggas för att på bästa sätt bidra till fler goda bostäder, säger Sofia Hansdotter, fastighetsutvecklingsexpert på Sveriges Allmännytta.

Stärkt kompetens och engagemang - nya ledamöter till Vd-rådet hos Sveriges Allmännytta30.1.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta är glada att välkomna Ola Richards, Lotta Björklund, Cathrine Holgersson, Erik Engelbrektsson, Jennie Sahlsten, Anders Karlsson, Christina Johansson och Jonas Larsson, som nya medlemmar till Sveriges Allmännyttas vd-råd. Vd-rådet är sammansatt av 14 vd:ar från medlemsföretagen och är ett betydelsefullt organ inom ramen för Sveriges Allmännytta. Dessa vd:ar utses av övriga vd:ar inom Sveriges Allmännyttas medlemsföretag och har en central roll som rådgivare till Sveriges Allmännyttas vd. Utöver detta agerar Vd-rådet som Sveriges Allmännyttas representation i Hyresmarknadskommittén.