Heidi Boyce Broströms samling på Bukowskis

Förra året fick Bukowskis det ärofyllda uppdraget att bjuda ut Heidi Boyce Broströms enastående smyckessamling och asiatiska konsthantverk på liveauktionen Important Winter Sale. Nu presenterar Bukowskis en temaauktion med ytterligare föremål ur kvarlåtenskapen från familjen Broströms privata hem.

Föremål från Hedi Boyce Broströms samling på Bukowskis

Kanadensiska Heidi Boyce träffade Dan-Axel Broström, verkställande direktör för de numera legendomspunna Broströmrederierna, under en resa till Acapulco. Paret Broström bodde under många år i en villa i Lorensberg i centrala Göteborg. Efter Dan-Axels bortgång 1976 flyttade Heidi Boyce ut till deras gemensamma sommarvilla på Särö, men fortsatte leva ett internationellt liv med hem i både Europa och USA.

Heidi Boyce intog rollen som Göteborgs leading lady och kallades i media för Sveriges Jackie Onassis. Heidi Boyces kunskap och känsla för möbler, konst, mode och alla vackra ting som omgav henne var slående och hennes eklektiska och  personliga samling vittnar om en stilsäker förmåga att välja endast det allra bästa.

Efter höstens auktion av spektakulära smycken och asiatiskt konsthantverk säljs nu ytterligare föremål från familjen Broströms privata hem på Bukowskis. Bland objekten återfinns bland annat fler juveler från Hedi Boyce samling, modern konst från den gode vännen Bengt Olson, vackra silverföremål och en stor samling väskor från de mest prestigefyllda modehusen.

Samlingen säljs på auktion online: 26 januari - 3 februari på Bukowskis

Bukowskis är Nordens ledande auktionshus med det mest kvalitativa utbudet av konst och design. Hos Bukowskis finns Sveriges främsta experter inom klassisk, modern och samtida konst samt design och konsthantverk.

Bukowskis - Nordens ledande auktionshus