Patrick Rydén ny chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Patrick Rydén tillträdde den 1 januari 2024 som verkställande chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Patrick kommer närmast från en tjänst som ansvarig för konsumentskyddsrisker inom Swedbank.

- Finanssektorn kan vara komplex och utmanande för många, och att få vara del av en organisation som både arbetar för att förbättra den och för att göra den mer tillgänglig ska bli otroligt givande, säger Patrick Rydén.
Patrick Rydén är jurist med bland annat en lång bakgrund inom penningtvättsfrågor och annan regelefterlevnad – compliance – i flera stora organisationer, som Handelsbanken, Länsförsäkringar, PwC och nu senast Swedbank.
- Patrick kommer med sin bakgrund inom banksektorn, och med sitt stora intresse för att stötta konsumenter i frågor som sedan en längre tid utgjort en utmaning för den finansiella marknaden, att bli en stor tillgång för Bank- och finansbyrån, säger Lars Malmström, styrelseordförande i Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik NordquistBiträdande chef
Tel:073-023 73 93fredrik.nordquist@konsumenternas.sePatrick RydénChefKonsumenternas Bank- och finansbyrå
Tel:08-522 89 81Tel:079-143 46 07patrick.ryden@konsumenternas.seLänkar
Om Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en stiftelse som ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om betalningar, lån, sparande och pension. Byrån kan vägleda konsumenter i hur de kan gå vidare i olika ärenden men prövar inga tvister. I styrelsen ingår Finansinspektionen, Konsumentverket, Svenska Bankföreningen, Fondbolagens Förening och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad. Verksamheten finansieras av branschen.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Är husbilen rätt försäkrad?22.4.2025 07:35:00 CEST | Pressmeddelande
Inför husbilssäsongen har Konsumenternas Försäkringsbyrå uppdaterat sin jämförelse av husbilsförsäkringar. För den som äger en husbil, eller planerar att hyra en, är det bra att ha koll på försäkringen. Det finns stora skillnader mellan försäkringsbolagen – både i villkor och ersättningsnivåer.
Spärrade konton och anhörigfrågor gör konsumenter oroliga18.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Konsumenternas Bank- och finansbyrå hanterade 9 100 ärenden från konsumenter under 2024. Det innebär att 200 personer i veckan fått stöd och vägledning. Uppsagda och spärrade konton var det vanligaste klagomålet förra året. De har fördubblats de senaste fem åren. Även frågor från anhöriga som upplever problem att hjälpa sina nära och kära med bankärenden har ökat.
Ny oberoende jämförelse av elbilsförsäkringar18.2.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
När det är dags att försäkra elbilen är det bra att ha koll på fler saker än priset. Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört innehållet i olika bilförsäkringar och identifierat några viktiga skillnader när det gäller elbilar.
Ny jämförelse och rankning av barnförsäkringar3.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är stora skillnader i pris på barnförsäkringar. Den ersättning som betalas ut varierar också kraftigt mellan försäkringsbolagen. Det visar en ny oberoende jämförelse av barnförsäkringar som Konsumenternas Försäkringsbyrå presenterar idag.
Försäkringar som du behöver 202527.1.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Vissa försäkringar är oumbärliga medan andra är mindre viktiga. Vår försäkringsexpert tipsar om hur man kan se över sin privatekonomi genom att rensa rätt bland försäkringarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum