Patrick Rydén ny chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Patrick Rydén tillträdde den 1 januari 2024 som verkställande chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Patrick kommer närmast från en tjänst som ansvarig för konsumentskyddsrisker inom Swedbank.

- Finanssektorn kan vara komplex och utmanande för många, och att få vara del av en organisation som både arbetar för att förbättra den och för att göra den mer tillgänglig ska bli otroligt givande, säger Patrick Rydén.
Patrick Rydén är jurist med bland annat en lång bakgrund inom penningtvättsfrågor och annan regelefterlevnad – compliance – i flera stora organisationer, som Handelsbanken, Länsförsäkringar, PwC och nu senast Swedbank.
- Patrick kommer med sin bakgrund inom banksektorn, och med sitt stora intresse för att stötta konsumenter i frågor som sedan en längre tid utgjort en utmaning för den finansiella marknaden, att bli en stor tillgång för Bank- och finansbyrån, säger Lars Malmström, styrelseordförande i Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik NordquistBiträdande chef
Tel:073-023 73 93fredrik.nordquist@konsumenternas.sePatrick RydénChefKonsumenternas Bank- och finansbyrå
Tel:08-522 89 81Tel:079-143 46 07patrick.ryden@konsumenternas.seLänkar
Om Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en stiftelse som ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om betalningar, lån, sparande och pension. Byrån kan vägleda konsumenter i hur de kan gå vidare i olika ärenden men prövar inga tvister. I styrelsen ingår Finansinspektionen, Konsumentverket, Svenska Bankföreningen, Fondbolagens Förening och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad. Verksamheten finansieras av branschen.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Trygg utlandsresa – se till att försäkringen räcker hela vägen24.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Många planerar vinterresor just nu. Ett bra försäkringsskydd kan göra stor skillnad om något oväntat händer under resan. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad som är bra att ha koll på före och under resan.
Ny oberoende jämförelse: Så skiljer sig hemförsäkringarnas skydd12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hemförsäkringar skiljer sig åt i både innehåll och omfattning. Det visar Konsumenternas Försäkringsbyrås senaste jämförelse av 23 hemförsäkringar från 11 försäkringsbolag.
Ny kartläggning av försäkringsbolagens hållbarhetsarbete6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Kan en försäkring vara hållbar? Är det något som konsumenter kan ta hänsyn till när de köper försäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå har granskat hur försäkringsbolag som erbjuder hem- och bilförsäkringar arbetar med hållbarhet.
Så gäller försäkringen vid översvämningar9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Allvarliga översvämningar drabbar stora delar av Västernorrland och många hushåll vittnar om vattenfyllda källare. Konsumenternas Försäkringsbyrå förklarar hur försäkringen gäller och ger skadeförebyggande tips.
Försäkringsexperten varnar: Trygghetsförsäkringar ger inte alltid trygghet8.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det blir allt vanligare med försäkringar som ska ge ekonomiskt stöd vid arbetslöshet och sjukskrivning. Men många konsumenter tecknar försäkringar som de i praktiken inte kan använda – eller som de kanske inte behöver. Konsumenternas Försäkringsbyrå uppmärksammar vanliga fallgropar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum