Patrick Rydén ny chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Patrick Rydén tillträdde den 1 januari 2024 som verkställande chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Patrick kommer närmast från en tjänst som ansvarig för konsumentskyddsrisker inom Swedbank.

Patrick Rydén, nytillträdd chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

- Finanssektorn kan vara komplex och utmanande för många, och att få vara del av en organisation som både arbetar för att förbättra den och för att göra den mer tillgänglig ska bli otroligt givande, säger Patrick Rydén.

Patrick Rydén är jurist med bland annat en lång bakgrund inom penningtvättsfrågor och annan regelefterlevnad – compliance – i flera stora organisationer, som Handelsbanken, Länsförsäkringar, PwC och nu senast Swedbank.

- Patrick kommer med sin bakgrund inom banksektorn, och med sitt stora intresse för att stötta konsumenter i frågor som sedan en längre tid utgjort en utmaning för den finansiella marknaden, att bli en stor tillgång för Bank- och finansbyrån, säger Lars Malmström, styrelseordförande i Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Om Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en stiftelse som ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om betalningar, lån, sparande och pension. Byrån kan vägleda konsumenter i hur de kan gå vidare i olika ärenden men prövar inga tvister. I styrelsen ingår Finansinspektionen, Konsumentverket, Svenska Bankföreningen, Fondbolagens Förening och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad. Verksamheten finansieras av branschen.