Hur ser tjänstemännen på integritet på jobbet?

Välkommen till ett frukostseminarium där Unionen presenterar en Novus-undersökning om tjänstemännens syn på integritet på jobbet.

Från vänster: Peter Blid, Novus, Josefin G Nilsson, press- och opinionschef Unionen, Peter Hellberg, ordförande Unionen

Seminariet kommer att presentera en lägesbeskrivning om vilken kunskapsnivån privatanställda tjänstemän har om digital integritet på jobbet. Samtalet kommer sedan att fokusera på tjänstemännens attityd till digital övervakning på arbetsplatsen eller via arbetsplatsen. Är vi för naiva till hur våra digitala verktyg kan användas? Och hur kommer vi tillrätta med att vårt digitala arbetsliv förskjutit maktförhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare till den senares fördel?

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen.

Upplägg:

• Inledning av Unionens press- och opinionschef Josefin G Nilsson.

• Presentation av undersökningen av Peter Blid från Novus.

• Unionens förbundsordförande Peter Hellberg och Josefin G Nilsson samtalar över hur vi kan säkra integriteten på jobbet.

• Frågestund.

När: 13/2 08:30-09:30 (Frukost finns från kl 08)

Var: Unionen, Olof Palmes gata 17, Stockholm

Det är begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Anmäl dig här

Varmt välkommen!

Länkar

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Unionen press svarar på medias frågor om Unionen. Vi förmedlar kontakter till våra förtroendevalda och experter inom bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling, utmaningar i tjänstemännens arbetsliv, lön och jämställdhet.

Välkommen att kontakta oss!

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.

Unionens nya rapport Arbetsmiljöbarometern 2023: Stressen bland privatanställda tjänstemän minskar alldeles för långsamt27.3.2024 08:32:22 CET | Pressmeddelande

I dagens Sverige är den arbetsrelaterade pressen och stressen för privatanställda tjänstemän en oroande realitet som inte minskar tillräckligt snabbt. Unionen lanserar idag en ny rapport, Arbetsmiljöbarometern 2023, som fokuserar på att belysa utmaningarna och behoven för en riskfri och god arbetsmiljö för privatanställda tjänstemän.