Skandinavisk Butoh-föreställning reser genom kroppens sex sinnen
Koreografen Caroline Lundblad, med artistnamnet Frauke, är erkänd för sin skandinaviska ingång till den japanska konstformen Butoh. I verket Pearl kombineras dans och film i en berättelse genom kroppens sex sinnen; smak, syn, doft, hörsel, känsel och balans. Premiär 1 februari i Falkenberg.
Under sin utbildning i London upptäckte Caroline Lundblad den japanska dansformen Butoh. Butoh skapades i Japan på 1950-talet som ett svar på traditionell dans och gjorde ett starkt intryck på Caroline Lundblad. Hon kom att studera konstformen i flera år och fördjupade sig även i den uråldriga Noh teatern hos en Nohmästare i Kyoto. I verket Pearl får publiken uppleva hennes egna unika skandinaviska tolkning av den japanska performancedansen.
– Butoh som konstform är inte bokstavlig utan man skapar en värld där man kan kommunicera med kroppens egen unika kreativitet. Butoh tar fram en sida i mig som bara den kan göra, dit jag inte kan komma utan den konstformens hjälp. För mig kommunicerar Butoh kroppens poesi vilket jag också vill förmedla i Pearl, berättar Caroline Lundblad.
Berättelsen i Pearl examinerar kroppens sex sinnen och utforskar smak, syn, doft, hörsel, känsel och balans. Dansverket ingår i en trilogi om dold skönhet som långsamt växer fram, som bärnsten, pärlor och koraller, ädelstenar som sakta uppstår inkapslade i naturen.
– Jag har inspirerats av skönhet som består av år, ibland tusentals år, av koncentrerad tid och energi. Samtidigt jobbar man i Butoh med mycket långsamma uttryck på scenen vilket kan skapa en stark laddning. Det finns paralleller till båda dessa saker i Pearl när berättelsen tar oss genom en kvinnas frigörelse och resa genom sinnena, berättar Caroline Lundblad.
Tidigare har Caroline Lundblad bland annat dansat inuti blåvalen i Naturhistoriska museet i Göteborg och bland djuren på Biologiska museet i Stockholm. Scenrummet som skapas i föreställningen Pearl bygger på att flera konstformer och konstnärskap kommer samman. I scenrummet finns film genom regissören, Yusuke Kitaguchis verk, mode i kostymdesignern Ryo Onishis kreationer, ljus och scenografi av Josefin Hinders och musik av kompositören Daniel Troberg. Tillsammans skapar dessa element dansverket Pearl.
Medverkande
Caroline Lundblad/Frauke
Konstnärligt team
Koreograf/dansare Caroline Lundblad/Frauke
Film/Regissör Yusuke Kitaguchi
Kostymdesign: Ryo Onishi
Scenograf och ljusdesign: Josefin Hinders
Kompositör/ljuddesigner: Daniel Troberg
Producent
Riksteatern
Kontakter
Mireya Echeverría QuezadaPR och pressansvarigRiksteatern
Tel:070 637 59 40mireya.echeverria.quezada@riksteatern.seBilder
Länkar
Om oss
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum