GetLEI lanserar SvenskLEI: En lokal hemsida för den svenska marknaden för utfärdandet av LEI koder

En ny revolutionerande plattform för LEI-ansökningar

Den nyligen utvecklade webbplatsen, SvenskLEI, som planeras att lanseras i början av mars, representerar en betydande förbättring jämfört med traditionella metoder för att hantera LEI-koder. En av dess mest framstående egenskaper är integrationen med Bolagsverkets databas. Genom att helt enkelt ange ett organisationsnummer, kan användare automatiskt hämta bolagsuppgifter från Bolagsverket, vilket dramatiskt förenklar ansökningsprocessen.

Denna funktionalitet minskar antalet steg som krävs för att skaffa en LEI-kod till endast tre klick. Denna sömlösa, användarvänliga process är inte bara en tidsbesparare, utan också en stor fördel för företag som kanske är nya för konceptet med LEI-koder.

Göran Matssons syn på den nya hemsidan

Göran Matsson, talesperson för SvenskLEI, uttryckte stor entusiasm över lanseringen: "Vi är oerhört glada över att kunna presentera SvenskLEI för den svenska marknaden. Denna plattform är inte bara ett steg framåt i teknologisk innovation, utan också en manifestation av vårt åtagande att göra finansiella processer mer tillgängliga och effektiva för svenska företag. Med SvenskLEI, gör vi det inte bara enklare att skaffa en LEI-kod, utan också att bidra till ökad transparens och säkerhet i finansbranschen."

Mer om SvenskLEI

SvenskLEI erbjuder en rad andra tjänster och stöd för företag, inklusive hjälp med förnyelse av LEI-koder, kontinuerlig uppdatering av bolagsinformation och kundsupport. Plattformen är utformad för att vara intuitiv och användarvänlig, vilket gör det möjligt för även de som inte är bekanta med LEI-koder att enkelt navigera och fullfölja processen.

Vad är en LEI-kod?

En LEI-kod är en unik 20-tecken lång alfanumerisk kod som identifierar juridiska enheter som deltar i finansiella transaktioner. Den har utformats för att öka transparensen inom den globala finansmarknaden. Genom att använda en LEI-kod kan företag och regulatorer enkelt och korrekt identifiera transaktionsparter, vilket är avgörande för riskhantering och för att uppfylla regelverk.

Vikten av LEI-koder för svenska företag

Den nya hemsidan, SvenskLEI, ger svenska företag en skräddarsydd plattform där de enkelt kan ansöka om, förnya och hantera sina LEI-koder. Med den nya lagen som kräver att alla juridiska enheter som är involverade i finansiella transaktioner måste ha en giltig LEI-kod, är det nu ännu viktigare för företag att säkerställa att de är korrekt registrerade.

Den nya lagen om LEI-koder

Nyligen införda lagstiftningar stärker kravet på LEI-koder för att säkerställa större öppenhet inom finansmarknaden. Denna lag innebär att alla juridiska enheter som deltar i finansiella transaktioner måste ha en giltig LEI. Lagens syfte är att förbättra kvaliteten på finansiell rapportering och underlätta tillsynsmyndigheternas arbete.

Hur SvenskLEI kan hjälpa

SvenskLEI är utformad för att underlätta denna process för svenska företag. Genom att tillhandahålla omfattande information och stöd, hjälper SvenskLEI företag att navigera i ansökningsprocessen, hantera förnyelser och upprätthålla giltigheten av deras LEI-koder. Dessutom erbjuder SvenskLEI anpassade lösningar och lokal support, vilket gör det enklare för svenska företag att uppfylla de nya lagkraven.

För mer information om SvenskLEI och hur du ansöker om eller förnyar din LEI-kod, besök vår nya hemsida.

Kontakt:
Namn: Göran Matsson
Titel: PR ansvarig
E-post: goran.matsson@svensklei.se

Om GetLEI:
GetLEI är en globalt erkänd tjänsteleverantör av LEI-koder och har sedan starten hjälpt företag världen över att uppfylla regulatoriska krav och förbättra sin finansiella transparens.