Få hjälp att fixa arbetsmiljön på det hybrida kontoret
Det hybrida kontoret tycks ha kommit för att stanna, och när kontors- och hemarbete kombineras väcks frågor om hur det påverkar arbetsmiljön. Få rätt verktyg för att besvara frågorna med Prevents nya material och utbildning om hybridkontor.
Omställningen till hybridkontor har ställt nya krav på arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan ledarskapet behöva förändras när vissa är på kontoret och andra är på distans.
– Att gå från att jobba på ett sätt till ett annat innebär en förändring och när man genomgår en sådan förändring behöver man fundera på hur det påverkar arbetsmiljön, säger Nathalie Robert Edgar, projektledare på Prevent.
Prevents material består bland annat av webbsidor om kontors-, distans- och hybridarbete samt checklistor om digitala system och arbete på distans. Checklistorna och webbsidorna passar särskilt företag som kommit en bit med sitt hybridarbete.
För de som behöver mer stöd finns en ny utbildning som bland annat tar upp utmaningar och möjligheter med hybridarbete, vilka risker som finns samt chefernas och skyddsombudens roller. Utöver konkreta tips och verktyg får deltagarna också möjlighet att reflektera kring hur det ser ut på arbetsplatsen och utbyta erfarenheter med övriga deltagare.
Bakom projektet om det hybrida kontoret står Prevents ägarorganisationer Svenskt Näringsliv, LO och PTK. De har sett ett behov av att ta fram material kring hur man kan tänka ute på arbetsplatserna.
– Det fanns ett önskemål om att ta fram metoder och verktyg för att stötta chefer och skyddsombud att i samverkan skapa en så bra arbetsmiljö som möjligt. Att öka trivsel och engagemang och skapa psykologisk trygghet oavsett om man arbetar på kontoret eller på distans, säger Stefan Wiberg, utvecklingschef på Prevent.
Utbildningen har tagits fram i ett läge där de hybrida arbetssätten funnits ett tag och det är möjligt att dra nytta av de erfarenheter som gjorts.
– Det börjar sätta sig mer att jobba på det här sättet och vi är i ett läge där många bestämt sig för hur de vill ha det. Men de kan behöva stöttning i hur de gör det på bästa sätt ur ett arbetsmiljöperspektiv, säger Stefan Wiberg.
Materialet finns på https://www.prevent.se/kontor
Det första utbildningstillfället är 27 april med två ytterligare tillfällen 16 juni och 28 september. Mer information och anmälan på https://www.prevent.se/utbildningar-produkter/utbildningar/det-hybrida-kontoret/
Kontakter
Nathalie Robert Edgar, projektledare Prevent, 070-609 32 51, nathalie.robert.edgar@prevent.se
Stefan Wiberg, utvecklingschef Prevent, 073-612 88 25, stefan.wiberg@prevent.se
Om oss
Alla vinner på en bättre arbetsmiljö. Prevent förmedlar kunskap om hur man genom ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete kan skapa framgångsrika företag där alla är säkra och mår bra. Vi är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Besök www.prevent.se - kunskaper för en bättre arbetsdag!
Följ Prevent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Prevent
Sveriges medieledare träffas på temat hat och hot29.8.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Hur kan vi skapa förutsättningar för mediechefer att framgångsrikt genomföra sina uppdrag samtidigt som hat och hot riktas både mot medarbetare och mot chefen själv? Den frågan står i centrum när Ledarna och Medieföretagen, i samarbete med Prevent, bjuder in till seminariet ”Chefer mot hat och hot”. Medverkar gör bland andra Anne Lagercrantz, vice vd för SVT.
Chefer och skyddsombud har arbetsmiljökoll18.6.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Arbetsmiljöarbetet har en stark position på de svenska arbetsplatserna. Åtta av tio chefer och skyddsombud tycker att arbetsmiljöarbetet har hög prioritet. Ännu fler anser att samverkan mellan chefer och skyddsombud fungera bra. Det visar Arbetsmiljöindikatorn 2024.
Enkät ger koll på säkerhetskulturen4.6.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Vägen till en god säkerhetskultur går genom de anställda. Med hjälp av en kostnadsfri enkät om säkerhetskultur får företagen en chans att upptäcka både vad som fungerar bra och vad som kan förbättras i verksamheten – och tillsammans skapa en säkrare arbetsmiljö.
Boosta din kollega – nominera till Arbetsmiljöstipendiet12.3.2024 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Har du en chef eller ett skyddsombud som gjort riktigt bra insatser för arbetsmiljön? Det kan handla om minskade risker eller ökad säkerhet, trivsel och trygghet. Nominera till Arbetsmiljöstipendiet senast 31 maj.
Susanna Ribrant ny vd för Prevent8.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Susanna Ribrant tillträder som ny vd på arbetsmiljöorganisationen Prevent efter sommaren. Hon kommer närmast från tjänsten som förhandlingschef på forskningsinstitutet RISE.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum