Hövding har allvarliga brister
Produkten Hövding 3 är inte säker. Den uppfyller inte de krav som gäller för skyddsutrustning och därför utfärdade Konsumentverket tidigare ett säljförbud.
Den största risken med Hövding 3 är att den inte alltid löser ut i samband med en olycka och då har användaren inget skydd alls på huvudet. Tillverkaren har känt till ett flertal olyckor där användare drabbats av huvudskador när Hövding 3 inte reagerat.
Här är säkerhetsbristerna
- När Hövding 3 typ kontrollerades undersöktes bara att skyddet löser ut när cyklisten färdas i 20 kilometer i timmen respektive när en cyklist blir påkörd av en bil som färdas i 20 kilometer i timmen. Funktion vid högre hastigheter undersöktes aldrig. Tester som tillverkaren genomfört under hösten 2023 visar att Hövding 3 har allvarliga säkerhetsproblem eftersom utrustningen inte löste ut vid många av testfallen i högre hastighet, inte minst vid påkörning bakifrån.
- Hövding 3 ger inget skydd vid vad tillverkaren kallat direktträffar och i bruksanvisningen står det fordon med platt front. Om du som användare blir påkörd av till exempel en buss eller lastbil kan du inte räkna med att skyddet löser ut. Ett antal användare har skadats vid den här typen av olyckor.
- Hövding har programmerats för att inte lösa ut vid långsamma huvudrörelser, trots att olyckor inträffat som medfört huvudskador.
- Hövding 3 har ibland stängt av sig på egen hand utan att varna användaren om detta. När utrustningen är avstängd aktiveras den inte vid en olycka.
- När Hövding hinner aktiveras och blåsas upp får användaren många gånger ett tillräckligt skydd. Men främre delen av den uppblåsta airbagen och delar av sidorna provades vid typkontrollen med en väsentligt lägre islagsenergi än en vad som används när en traditionell cykelhjälm ska godkännas.
Vad händer nu?
Konsumentverket förbjöd försäljningen av Hövding 3 i slutet av förra året med anledning av säkerhetsbristerna. Företaget överklagade beslutet men därefter försatte sig bolaget i konkurs. Det innebär att det inte finns någon tillverkare som kan ta ansvar och återkalla produkterna.
Konsumentverket har nyligen skickat ett informationsbrev till de svenska återförsäljarna om bristerna med Hövding 3.
Kan jag som konsument få tillbaka mina pengar?
Om du köpt en Hövding av en återförsäljare kan du reklamera utifrån att varan har allvarliga säkerhetsbrister och ställa krav på att köpet ska hävas. Att reklamera betyder att du vänder dig till inköpsstället, butiken eller återförsäljaren på nätet, och klagar på varan. Att köpet hävs innebär att du får pengar tillbaka och får lämna tillbaka varan.
Om du köpt den direkt från tillverkaren är möjligheten att få pengar tillbaka tyvärr små nu när företaget är i konkurs. I vanliga fall är det företaget som ska åtgärda produkten eller kompensera köparen, men det finns sällan pengar kvar i en konkurs så det räcker till så kallade oprioriterade fordringar. Om du vill kan du vända dig till konkursförvaltaren med dina ekonomiska krav, men löner och andra fordringar är högre prioriterade. Därför är utsikten att få tillbaka pengar för din Hövding är tyvärr små.
Konsumentverkets bedömning
Konsumentverket står fast vid sin bedömning att Hövding 3 är farlig. Någon kontroll av äldre modeller har inte skett.
I Tyskland har försäljningen stoppats och Danmark utreder om den ska stoppas även där.
Företagets ansvar att informera
Enligt produktsäkerhetslagen är det företaget som ska informera både konsumenter och återförsäljare när produkter måste åtgärdas eller återkallas, inte myndigheten som påpekat bristerna. Det är därför Konsumentverket avvaktat med att gå ut med information och bara svarat på frågor från medierna. Först nu bedömer myndigheten att den får informera om säkerhetsbristerna med Hövding 3.
Kontakter
Presstjänsten tfn 054-19 40 20
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum