Världsunikt krocktest med en ny lastbilsfront ska rädda bilisters liv
- www.youtube.com
Du kan ändra dina inställningar för att alltid tillåta den här sortens innehåll eller klicka på knappen nedan för att se innehållet i endast det här fallet.
Trafikverket har testat en unik lastbilsfront som Chalmers utvecklat. Testet visar mätbara resultat – prototypen gör stor skillnad. Krocktestet visar på 30–60 procent mindre intryckning av den delen av bilkupén hos den mötande personbilen som deformeras mest.

För att en personbilsförare ska kunna överleva en frontalkrock med en lastbil, behöver kupén i personbilen hållas intakt. Det är inte möjligt att garantera i dag, även för modernt utrustade bilar.
30–60 procents mindre deformering – så här gjordes krocktestet
Testet har utgått ifrån en modern personbil och tung lastbil. Att bägge fordonen kör den skyltade hastigheten 80 kilometer/timmen. Med modern säkerhetsutrustning som autobroms – beräknar vi att hastigheten kan dämpas automatiskt med 30 kilometer/timmen. Vid kollisionen är fordonens hastighet 50 kilometer/timmen. Så här blev testresultatet vid kollision:

Trafikverket och industrin vill utveckla en lastbilsfront som inte dödar
Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin jobbar tillsammans och ett forskningsprojekt lett av en doktorand vid Chalmers planeras för att vidareutveckla testerna med lastbilsfronten.
– Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas i Euro NCAP:s konsumenttester år 2030. Vi vill att människorna i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med lastbil genom att bilkupén ska vara intakt, säger Rikard Fredriksson.
En lastbil är inblandad i var femte dödsolycka i vägtrafiken
Trots att lastbilar bara står för 6 procent av trafikmängden omkommer cirka 45 personer om året
i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad och i över 90 procent av dessa så är det motparten som omkommer, oftast i en personbil. Två moderna personbilar av bästa säkerhetsstandard bedöms ha möjlighet att klara en kollision, 80 kilometer/timmen, utan ödesdigra konsekvenser. Även om det oftast inte är den tunga trafiken som orsakar möteskollisionerna, två av tre gånger är det personbilen som kommer över på fel sida, så blir konsekvenserna mycket allvarliga.

Nyckelord
Kontakter
För mer information
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet, 010-123 17 26
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder












Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Många banarbeten i Västsverige under vår och sommar7.4.2025 09:05:01 CEST | Pressmeddelande
Under 2025 gör Trafikverket många arbeten på järnvägen i Västsverige. Arbetena ger på sikt positiva effekter i järnvägssystemet i hela landet, men medan de pågår kan resenärerna påverkas av längre restider.
Skånes viktigaste järnvägsprojekt delas upp för att korta planeringstiden27.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverkets järnvägsprojekt ”Hässleholm-Lund, två nya spår” kommer att delas upp i två etapper. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Tågens punktlighet förbättrades i februari20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler persontåg kom fram i tid under februari när punktligheten ökade till 89 procent, drygt två procentenheter högre än månaden innan och bättre än i februari förra året. Samtidigt rullar rekordmånga tåg på järnvägen, som rustas mer än någonsin.
Helgavstängningar påverkar tågtrafiken på Västra stambanan17.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Underhållsarbetet på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås gör att tågtrafiken behöver stängas av sju helger under våren. Det kommer fortsatt gå att resa, men restiden kan bli längre.
Innovativt partnerskap för framtidens järnväg13.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum