Trafikverket

Världsunikt krocktest med en ny lastbilsfront ska rädda bilisters liv

Dela

Trafikverket har testat en unik lastbilsfront som Chalmers utvecklat. Testet visar mätbara resultat – prototypen gör stor skillnad. Krocktestet visar på 30–60 procent mindre intryckning av den delen av bilkupén hos den mötande personbilen som deformeras mest.

– Det unika svenska krocktestet med den nya lastbilsfronten visar en tydlig skillnad, 30–60 procents mindre deformering av bilkupén hos den mötande personbilen, mot en krock med lastbil utan den dämpande fronten, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet, Trafikverket.
– Det unika svenska krocktestet med den nya lastbilsfronten visar en tydlig skillnad, 30–60 procents mindre deformering av bilkupén hos den mötande personbilen, mot en krock med lastbil utan den dämpande fronten, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet, Trafikverket.

För att en personbilsförare ska kunna överleva en frontalkrock med en lastbil, behöver kupén i personbilen hållas intakt. Det är inte möjligt att garantera i dag, även för modernt utrustade bilar.

30–60 procents mindre deformering – så här gjordes krocktestet

Testet har utgått ifrån en modern personbil och tung lastbil. Att bägge fordonen kör den skyltade hastigheten 80 kilometer/timmen. Med modern säkerhetsutrustning som autobroms – beräknar vi att hastigheten kan dämpas automatiskt med 30 kilometer/timmen. Vid kollisionen är fordonens hastighet 50 kilometer/timmen. Så här blev testresultatet vid kollision: 

null
30-60 procents mindre intryckning av bilkuén med ny lastbilsfront. Trafikverket

Trafikverket och industrin vill utveckla en lastbilsfront som inte dödar 
Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin jobbar tillsammans och ett forskningsprojekt lett av en doktorand vid Chalmers planeras för att vidareutveckla testerna med lastbilsfronten. 

– Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas i Euro NCAP:s konsumenttester år 2030. Vi vill att människorna i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med lastbil genom att bilkupén ska vara intakt, säger Rikard Fredriksson. 

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
https://www.youtube.com/watch?v=JS-yIrBtiBs

En lastbil är inblandad i var femte dödsolycka i vägtrafiken
Trots att lastbilar bara står för 6 procent av trafikmängden omkommer cirka 45 personer om året 
i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad och i över 90 procent av dessa så är det motparten som omkommer, oftast i en personbil. Två moderna personbilar av bästa säkerhetsstandard bedöms ha möjlighet att klara en kollision, 80 kilometer/timmen, utan ödesdigra konsekvenser. Även om det oftast inte är den tunga trafiken som orsakar möteskollisionerna, två av tre gånger är det personbilen som kommer över på fel sida,  så blir konsekvenserna mycket allvarliga. 

null
Tunga lastbilar i dödskollisioner år 2012–2022


Läs mer om krocksäkerhet 

Läs mer om Nollvisionen

Se krocktestet mellan personbil och lastbil med ny front

Nyckelord

Kontakter

För mer information

Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet, 010-123 17 26

Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54

Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Tunga lastbilar i dödskollisioner år 2012–2022
Tunga lastbilar i dödskollisioner år 2012–2022
Ladda ned bild
30-60 procents mindre intryckning av bilkuén med ny lastbilsfront.
30-60 procents mindre intryckning av bilkuén med ny lastbilsfront.
Trafikverket
Ladda ned bild
Krocktest med dämpande front. Foto: Trafikverket
Krocktest med dämpande front. Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Krocktest utan dämpande front. Foto: Trafikverket
Krocktest utan dämpande front. Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Lastbil med ny front före krocktest med personbil Foto: Trafikverket
Lastbil med ny front före krocktest med personbil Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Lastbil med ny front före krocktest_1 Foto: Trafikverket
Lastbil med ny front före krocktest_1 Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Lastbil med ny front före krocktest_2 Foto: Trafikverket
Lastbil med ny front före krocktest_2 Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Lastbil med ny front efter krocktest med personbil_1 Foto: Trafikverket
Lastbil med ny front efter krocktest med personbil_1 Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Lastbil med ny front efter krocktest med personbil_2 Foto: Trafikverket
Lastbil med ny front efter krocktest med personbil_2 Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Personbil efter krocktest med lastbil ny front_1 Foto: Trafikverket
Personbil efter krocktest med lastbil ny front_1 Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Personbil efter krocktest med lastbil med ny front_2 Foto: Trafikverket
Personbil efter krocktest med lastbil med ny front_2 Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Rikard Fredriksson senior sakkunnig trafiksäkerhet Trafikverket Foto: Göran Fält
Rikard Fredriksson senior sakkunnig trafiksäkerhet Trafikverket Foto: Göran Fält
Ladda ned bild

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye