SvD:s nya redaktionsledning siktar på mer innovation
SvD bygger framtidens redaktionsledning, med en ny struktur för att stärka såväl redaktionell innovation som journalistisk spets. Nya i gruppen är bland annat Inanna Lallerstedt, från produktteamet, och Madelaine Levy, med uppdrag att driva nya redaktionella initiativ.

Svenska Dagbladet utökar redaktionsledningen med ny kompetens från podd, digital publicering och avdelningen Livet. Samtidigt införs två arbetsgrupper i redaktionsledningen, med olika uppdrag: den ena fokuserar på redaktionell innovation och det digitala prenumerationserbjudandet, den andra på publicistik och att utveckla nyhetsarbetet.
– Vi ser att förmågan att ligga i framkant och driva redaktionell utveckling, och att utnyttja möjligheter som uppstår med till exempel AI, blir än viktigare framåt. Därför stärker vi nu redaktionsledningen bland annat med kompetens inom detta område. Vi vill inte bara leva upp till läsares och lyssnares förväntningar, utan helst överträffa dem, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på Svenska Dagbladet.
Daniel Kederstedt, redaktionschef med särskilt ansvar för redaktionell utveckling och läsaraffären, leder innovationsgruppen som består av Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, Ebba Bonde, visuell chef, Viktor Ander, chef för avdelningen Livet, Inanna Lallerstedt, senior product manager, och Madelaine Levy, tidigare biträdande kulturchef, som nu får en ny roll inriktad på redaktionell innovation. De tre sistnämnda är nya i redaktionsledningen.
Det är första gången SvD:s redaktionsledning får en medlem från produktteamet, som ansvarar för utvecklingen av SvD:s digitala produkter.
– Det ska bli väldigt inspirerande att arbeta ännu närmare redaktionen. När man jobbar med en digital nyhetsupplevelse är innehållet kärnan i produkten. För att ligga steget före blir det därför allt viktigare att redaktion och produkt arbetar tätt tillsammans, säger Inanna Lallerstedt.
Erik Hedtjärn, tf redaktionschef, leder den andra gruppen i redaktionsledningen, med fokus på publicistik och på att utveckla nyhetsarbetet i vid mening. Här ingår Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Louise Andrén Meiton, chef Näringsliv, Petter Forslund, tf chef Nyheter, Malin S Ånell, chef print- och digitaltidningsredaktionen och Anders Q Björkman, tf kulturchef. Nya medlemmar i redaktionsledningen som också ingår i gruppen är Mattias Wikdahl, chef webbredaktionen, samt Teresa Stenler von Matérn, chef poddredaktionen.
– Vi får aldrig tappa fokus på publicistiken. SvD står för en oberoende, nyfiken och initierad journalistik, som ofta är överraskande och ibland också rolig. Vi är måna om att hela tiden utveckla den och vässa våra uttryck och format. Det blir väldigt bra att kunna fördjupa dessa diskussioner i den här gruppen, säger Lisa Irenius.
Här är SvD:s nya redaktionsledning
Lisa Irenius, chefredaktör och vd
Arbetsgruppen för redaktionell utveckling:
Daniel Kederstedt, redaktionschef
Johan Silfversten Bergman, chef redaktionell utveckling
Inanna Lallerstedt, senior product manager (ny i RL)
Ebba Bonde, visuell chef
Viktor Ander, chef Livet (ny i RL)
Madelaine Levy, specialist redaktionell innovation (ny i RL)
Arbetsgruppen för publicistik och nyhetsjournalistik:
Erik Hedtjärn, tf redaktionschef
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör (adjungerad)
Louise Andrén Meiton, chef SvD Näringsliv
Teresa Stenler von Matérn, chef poddredaktionen (ny i RL)
Anders Q Björkman, tf kulturchef
Petter Forslund, tf chef nyhetsredaktionen
Mattias Wikdahl, chef webbredaktionen (ny i RL)
Malin S Ånell, chef print- och e-tidningsredaktionen
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum