Hyresgästföreningen  Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Efter beslut från HMK – hyrorna klara för Vänersborgsbostäders hyresgäster

Nu är 2024 års hyror klara för Vänersborgsbostäders 3 028 hyreshushåll. Beslutet från Hyresmarknadskommittén innebär att hyrorna höjs med 5,19 procent i snitt, retroaktivt från 1 januari i år.

Förhandlare, Hyresgästföreningen
Förhandlare, Hyresgästföreningen Inga restriktioner

Beslutet innebär att de flesta hyresgästerna får en retroaktiv höjning av hyran med 5,3 procent. För nyare lägenheter med så kallad presumtionshyra blir höjningen fyra procent.

– Vi hade helst sett en lokal uppgörelse men det är positivt att HMK tog hänsyn till våra invändningar. Deras beslut ligger betydligt närmare vårt sista motbud än Vänersborgsbostäders sänkta krav, säger Sophia Fors, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Vänersborgsbostäder ursprungliga krav låg på 9,2 procent vilket de under förhandlingen sänkte till åtta procent. Hyresgästföreningens motbud låg på 4,8 procent. Bostadsbolaget valde då att stranda förhandlingen och begärde medlingshjälp av Hyresmarknadskommittén (HMK). När tvistlösningsorganet inte kunde lämna ett medlingsbud föredrog Vänersborgsbostäder att låta HMK besluta om 2024 års hyror.

– Vi flaggar alltid för att de största förlorarna på strandningar är hyresgästerna i och med att förhandlingen då drar ut på tiden. Nu blir det två månaders retroaktiva hyror vilket blir jättetufft för många, förklarar Sophia Fors.

För en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter höjs hyran med 301 kronor vilket kan jämföras med Vänersborgsbostäders ursprungliga krav på 522 kronor.

Även förra året strandade Vänersborgsbostäder hyresförhandlingarna. Deras utgångsbud inför 2023 låg på 6,4 procent vilket de sedan sänkte till 5,98 procent. Hyresgästföreningens motbud låg på 2,95 procent. Innan HMK hunnit presentera sitt medlingsbud valde bostadsbolaget att återuppta förhandlingen och parterna kunde till slut nå en överenskommelse på 4,48 procent.

Följ Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Hyresgästföreningens initiativ till medling gav resultat – hyrorna klara hos 30 privata fastighetsägare i Mark och Bollebygd28.2.2024 11:10:36 CET | Pressmeddelande

I februari blev det känt att Fastighetsägarna GFR valde att ansöka om att en skiljeman skulle avgöra hyreshöjningen för de fastigheter i Bollebygd och Mark som organisationen förhandlar. Som svar på detta begärde Hyresgästföreningen att medling skulle genomföras. Efter medlingen har parterna kommit överens om årets hyreshöjning.