Januari 2024 i korthet – 1 836 förmedlade bostäder

I januari förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 836 bostäder. Det är 222 fler än under januari förra året. Den genomsnittliga kötiden var 9,4 år.

Flerbostadshus med balkonger i vårsol.

I januari förmedlades 216 studentbostäder och 202 ungdomslägenheter. 328 av de totalt 1 836 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

Under januari förmedlades 127 hyresrätter till personer med kötider mellan 0 och 2 år och 41 till personer som hade varit registrerade över 20 år.

Snabbfakta januari

• Kortaste kötiden: Brolundavägen 37, Blombacka (Södertälje); vanlig hyresrätt (1 rum och kök; 33 kvm) – 1 månad
  • Kortaste kötiden – kategoribostad: Söderarmsvägen 30B, Kärrtorp; studentlägenhet (1 rum och kök; 25 kvm) – 9 dagar
  • Längsta kötiden: Lützengatan 9, Östermalm; vanlig hyresrätt (4,5 rum och kök; 112 kvm) – 39,4 år
  • Mest klickade annonsen: Eriksbergsgatan 4, Östermalm; vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 80 kvm) – 31 516 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: Kvarteret Persikan, Södermalm – 5 309 sidvisningar

Bostadsförmedlingen i Stockholm förmedlar hyreslägenheter i hela Stockholmsregionen och samarbetar med över 200 bostadsbolag. Vi är länken mellan bostadssökande och fastighetsägare och har över 75 års erfarenhet av Stockholms hyresmarknad. Med cirka 130 medarbetare ingår vi i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Läs mer på bostad.stockholm.se.