SvD inleder ett nytt samarbete med Demoskop och Aftonbladet
Svenska Dagbladet stärker sin politikbevakning genom ett nytt samarbete med Demoskop och Aftonbladet. ”Det här är ett initiativ som kommer ge våra läsare på nya insikter och analyser”, säger Erik Hedtjärn, tf redaktionschef.

Svenska Dagbladets målsättning om att erbjuda läsarna och lyssnarna landets mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik fortsätter. Nu kliver SvD in i ett nytt samarbete med Demoskop. Hos opinionsföretaget återfinns bland annat Karin Nelsson som är en av landets mest erfarna opinionsmätare samt Johan Martinsson – ny opinionschef sedan 2023 och tidigare föreståndare för SOM-institutet och docent i statsvetenskap.
– Det är få som sitter på lika djupa kunskaper om väljaropinionen som Johan Martinsson. Hans initierade analyser kommer lyfta vår journalistik ytterligare och hjälpa läsarna att förstå den politiska utvecklingen bättre, säger Erik Hedtjärn, tf redaktionschef.
Med Demoskops väljarbarometer stärker samtidigt SvD och Aftonbladet sitt samarbete inom Schibsted-koncernen ytterligare.
– Det är en del av Schibsted News Medias strategi att hela tiden söka nya samarbeten inom koncernen. Det här är ett sådant gyllene tillfälle. Jag är väldigt glad att vi får möjlighet att göra detta tillsammans med Aftonbladet, säger Erik Hedtjärn.
Utöver Demoskops väljarbarometer kommer SvD också publicera väljarnas viktigaste fråga, förtroendet för partiledarna och det sakpolitiska ägandet för SvD.
Demoskop erbjuder sedan 1989 marknads- och opinionsundersökningar. Inför de två senaste riksdagsvalen 2018 och 2022 levererade Demoskop de mest träffsäkra väljarbarometrarna.
– Vi är väldigt stolta över att kunna bredda samarbetet och kunna föra ut våra analyser av politik och samhällsutvecklingen, säger Karin Nelsson, vd för Demoskop.
– Jag ser verkligen fram emot att få möjligheten att tillämpa våra kunskaper från den akademiska forskningen om väljarbeteende och politisk opinion på den dagliga politiska utvecklingen även tillsammans med Svenska Dagbladet, säger Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop.
SvD avslutar i och med detta sitt samarbete med Novus.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, tf redaktionschef, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Karin Nelsson, vd, Demoskop. Telefon: 070-221 39 94. E-post: karin.nelsson@demoskop.se
Johan Martinsson, opinonschef, Demoskop. Telefon: 070-466 04 35. E-post: johan.martinsson@demoskop.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum