Stångåstaden

Kundundersökningen visar - nya arbetssätt har gett nöjdare lokalhyresgäster

Dela

Stångåstaden genomför årligen kundundersökningen AktivBo där lokalhyresgäster får möjlighet att tycka till om sin lokal och Stångåstadens service. De senaste två åren har kundnöjdheten hos lokalhyresgästerna ökat markant och ligger nu i det övre spannet jämfört med rikssnittet.

Den fina ökningen med 6% (från 78,4% 2021 till 84,4% 2023), har naturligtvis inte skett av sig själv. Bakom ligger ett medvetet strategiskt tänk och en ordentlig genomlysning av organisationen.

- Vi är väldigt glada över att se en positiv trend i vårt serviceindex. Det betyder att vårt förändrade arbetssätt fungerar. En stor skillnad är att vi är flera som jobbar med affärsområde lokaler nu än för några år sedan. Vi har också förstärkt med viss kompetens och organiserat oss lite annorlunda, bland annat genom att skilja på offentliga och kommersiella lokaler, då vi vet att dessa två skiljer sig åt ganska mycket, säger Therese Lindh som är chef för affärsområde lokaler på Stångåstaden.

Undersökningen som gjordes under hösten 2023 visar att kunderna tycker att Stångåstaden tar kunden på allvar. Hela 91,8 % uppger det, vilket är en ökning med 3,9% från föregående år.

–Vi kan träffa våra kunder på ett mer strukturerat sätt nu. Det bygger starka, långsiktiga relationer och det ger oss möjligheten att vara lyhörda för deras behov utifrån just deras bransch och situation, det har gett goda resultat. Vi vill vara en flexibel, trygg och stabil samarbetspartner över tid, säger Therese Lindh som är chef för affärsområde lokaler på Stångåstaden.

Digital utveckling förenklar vardagen

Sedan något år tillbaka har Stångåstaden en ny webb som förenklar vardagen för lokalhyresgästerna. På webben kan kunderna själva administrera sina vardagliga ärenden som till exempel felanmälningar och hyresavier.

– Just digitaliseringen är något vi kommer fortsätta att satsa på. Allt för att förenkla för våra hyresgäster, så att vi tillsammans med dem kan fokusera på framtid och utveckling i våra kundmöten, säger Therese Lindh som är chef för affärsområde lokaler på Stångåstaden.

Andra resultat från kundundersökningen:

  • 89,6% uppger att Stångåstaden Håller vad dom lovar, en ökning med 5,1% från föregående år.
  • 91,7% upplever Trygghet i närområdet, en ökning med 5,6% från föregående år.
  • 86,8% uppger att Lokalen är anpassad efter verksamhetens krav, en ökning med 8,6% från föregående år.
  • 92,1% uppger att de Trivs i sin lokal.
  • 93,1% uppger att de Får valuta för hyran.

Enkäten skickades till alla Stångåstadens lokalhyresgäster och svarsfrekvensen var 49,6%.

Stångåstaden förvaltar drygt 400 lokaler runt om i Linköpings kommun och erbjuder lokaler i flera storlekar för olika typer av verksamheter. Det är allt från kontor, butiker och restauranger till förskolor och vård- och omsorgsboenden. 

Läs mer om Stångåstadens lokalverksamhet

Kontakter

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, 4 100 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde som förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Följ Stångåstaden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Stångåstaden

Lambohofs säteri får nytt liv i Anders Lundins podd Folkets Historia24.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stångåstadens dotterbolag Kulturfastigheter äger sedan 2015 Lambohofs säteri söder om Linköping - en unik 1700-talsmiljö i rokokostil. Som besökare kan du redan idag ta del av utemiljöerna men nu kan du, genom att lyssna på podden Folkets Historia, höra mer om livet på Lambohof. I första avsnittet som har släppts hör du programledaren Anders Lundin och historikern Mats Hayen ta sig an historien om familjen Sinclair.

IMD är rättvist och bra för miljön15.10.2024 13:18:03 CEST | Blogginlägg

Vi på Stångåstaden strävar alltid efter sätt att minska vår klimatpåverkan och skapa förutsättningar för en mer hållbar livsstil för våra hyresgäster. Därför har vi tagit beslutet att införa individuell debitering av varmvatten i vårt bestånd. Införandet innebär att varje hyresgäst betalar för sin egen förbrukning och ger en rättvis fördelning av kostnaden. Vi har givetvis samverkat och förhandlat med Hyresgästföreningen i frågan.

Gröna investeringar: Så skapar vi hållbar tillväxt och värde för framtiden27.9.2024 10:07:42 CEST | Blogginlägg

Stångåstaden är en stor aktör som har möjlighet att vara normbildare inom många områden. Vi ser det som en viktig del i vårt uppdrag i att göra Linköping till en bättre stad att bo och leva i. Vi investerar mycket i dagsläget och har som ambition att hålla en hög investeringstakt oavsett konjunkturläge. När vi investerar så behöver vi säkerställa att vi finansierar våra projekt på bästa möjliga sätt. I vår kapitalanskaffning så försöker vi alltid hitta en så optimal och låg finansieringskostnad som möjligt. Vi jobbar främst med certifikat, obligationer och KI-lån. Obligationerna vi emitterar är i princip alltid gröna. Genom att emittera gröna obligationer så kan vi både säkerställa låga marginaler och även se till att kapital på marknaden styrs mot gröna investeringar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye