Kundundersökningen visar - nya arbetssätt har gett nöjdare lokalhyresgäster
Stångåstaden genomför årligen kundundersökningen AktivBo där lokalhyresgäster får möjlighet att tycka till om sin lokal och Stångåstadens service. De senaste två åren har kundnöjdheten hos lokalhyresgästerna ökat markant och ligger nu i det övre spannet jämfört med rikssnittet.

Den fina ökningen med 6% (från 78,4% 2021 till 84,4% 2023), har naturligtvis inte skett av sig själv. Bakom ligger ett medvetet strategiskt tänk och en ordentlig genomlysning av organisationen.
- Vi är väldigt glada över att se en positiv trend i vårt serviceindex. Det betyder att vårt förändrade arbetssätt fungerar. En stor skillnad är att vi är flera som jobbar med affärsområde lokaler nu än för några år sedan. Vi har också förstärkt med viss kompetens och organiserat oss lite annorlunda, bland annat genom att skilja på offentliga och kommersiella lokaler, då vi vet att dessa två skiljer sig åt ganska mycket, säger Therese Lindh som är chef för affärsområde lokaler på Stångåstaden.
Undersökningen som gjordes under hösten 2023 visar att kunderna tycker att Stångåstaden tar kunden på allvar. Hela 91,8 % uppger det, vilket är en ökning med 3,9% från föregående år.
–Vi kan träffa våra kunder på ett mer strukturerat sätt nu. Det bygger starka, långsiktiga relationer och det ger oss möjligheten att vara lyhörda för deras behov utifrån just deras bransch och situation, det har gett goda resultat. Vi vill vara en flexibel, trygg och stabil samarbetspartner över tid, säger Therese Lindh som är chef för affärsområde lokaler på Stångåstaden.
Digital utveckling förenklar vardagen
Sedan något år tillbaka har Stångåstaden en ny webb som förenklar vardagen för lokalhyresgästerna. På webben kan kunderna själva administrera sina vardagliga ärenden som till exempel felanmälningar och hyresavier.
– Just digitaliseringen är något vi kommer fortsätta att satsa på. Allt för att förenkla för våra hyresgäster, så att vi tillsammans med dem kan fokusera på framtid och utveckling i våra kundmöten, säger Therese Lindh som är chef för affärsområde lokaler på Stångåstaden.
Andra resultat från kundundersökningen:
- 89,6% uppger att Stångåstaden Håller vad dom lovar, en ökning med 5,1% från föregående år.
- 91,7% upplever Trygghet i närområdet, en ökning med 5,6% från föregående år.
- 86,8% uppger att Lokalen är anpassad efter verksamhetens krav, en ökning med 8,6% från föregående år.
- 92,1% uppger att de Trivs i sin lokal.
- 93,1% uppger att de Får valuta för hyran.
Enkäten skickades till alla Stångåstadens lokalhyresgäster och svarsfrekvensen var 49,6%.
Stångåstaden förvaltar drygt 400 lokaler runt om i Linköpings kommun och erbjuder lokaler i flera storlekar för olika typer av verksamheter. Det är allt från kontor, butiker och restauranger till förskolor och vård- och omsorgsboenden.
Läs mer om Stångåstadens lokalverksamhet
Kontakter
Theresé LindhAffärsområdeschef Lokaler
Tel:072-459 07 59Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, 4 100 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde som förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.
Följ Stångåstaden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stångåstaden
Vad innebär den svenska hyresmodellen – och varför spelar det roll?25.4.2025 08:31:01 CEST | Blogginlägg
Många hushåll kämpar just nu med ökade kostnader – och i det sammanhanget kan årets hyreshöjning givetvis väcka frågor. Varför höjs hyrorna? Vad får vi tillbaka? Och hur fungerar egentligen det svenska hyressystemet? Hyror och boende ligger nära hjärtat och väcker känslor. Att hålla ordning på Stångåstadens ekonomi är en helt central fråga för oss. Den här gången skriver jag därför bloggen tillsammans med Stångåstaden styrelseordförande Jan Österlind. Vi vill här ge en tydlig bild av varför vi och andra bostadsbolag behöver höja hyrorna, och hur det hänger ihop med det vägval Sverige gjorde för över tio år sedan.
Vi ställer om för framtiden och för ett växande Linköping16.4.2025 08:00:00 CEST | Blogginlägg
För att möta nya krav från både omvärlden och våra kunder genomför vi nu flera viktiga förändringar inom Stångåstaden. Vi samlar bostadsförvaltningen i en gemensam organisation, ställer om våra arbetssätt för att främja samarbete och satsar stort på digital utveckling. Målet är att bli ett ännu bättre bostadsbolag – redo för framtiden och för ett växande Linköping.
Stångåstaden lanserar Squareshare – nytt coliving-koncept för framtidens arbetsliv27.3.2025 13:12:14 CET | Pressmeddelande
När företag växer behövs rätt kompetens – och ett boende som gör det enkelt att flytta till en ny stad. Därför lanserar Stångåstaden nu Squareshare - ett nytt coliving-koncept i stadsdelen Ebbepark i Linköping, skapat för att stötta företagens rekrytering och stärka Linköpings attraktionskraft.
Tre 1700-talsbyggnader på Stora torget i Linköping rustas för framtiden18.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Fastigheterna på Stora torget 6, 7 och 8 är en viktig del av stadens historia och har ett högt kulturhistoriskt värde. De klassas som särskilt värdefulla enligt plan- och bygglagen, och nu inleds en varsam renovering för att bevara fastigheternas unika karaktär och lyfta fram deras arkitektoniska och kulturhistoriska värden.
Stångåstadens hyror för 2025 klara25.2.2025 10:00:02 CET | Pressmeddelande
En ny hyresöverenskommelse har träffats gällande Stångåstadens hyror för 2025. Överenskommelsen innebär en höjning av hyrorna med 5,1 procent och gäller från den 1 februari 2025. För nyproducerade bostäder blir höjningen 3 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum