Hyresgästföreningen Region Mitt

Hyresförhandlingarna klara med Kustbostäder

Efter hyresförhandlingar mellan Kustbostäder och Hyresgästföreningen står det nu klart att Kustbostäder höjer varmhyrorna med 5,3 procent från 1 mars.

- 5,3 procent är en kompromiss naturligtvis. Det går inte bortse från att en sådan höjning kommer att påverka många hyresgästers ekonomi negativt, men samtidigt har Kustbostäder haft stora kostnadsökningar i år och de står dessutom inför en del stora utmaningar, säger Hyresgästföreningens förhandlare Sergio Quiñones. Med tanke på de förutsättningar som råder i bolaget, i Oxelösund och i årets förhandlingsomgång är det en rimlig överenskommelse.

Det har varit ovanligt besvärliga förutsättningar i år, precis som förra året, med kraftiga ökningar av bland annat taxor (fastighetsel, värme, vatten och avfall) och räntekostnader. Det pressar Kustbostäders ekonomi samtidigt som den allmänna kostnadsutvecklingen också försämrar hyresgästernas ekonomi.

- Det är självfallet ingen bra utveckling varken för Kustbostäder eller deras hyresgäster, men det är bra att vi har en transparent och hederlig relation i vilken vi kan kompromissa oss fram i förhandlingarna trots svåra ekonomiska tider. Nu får vi arbeta vidare tillsammans framöver för att det ska bli så bra som möjligt för Kustbostäders hyresgäster, avslutar Sergio Quiñones.

Fakta:

• En höjning på 5,3 procent ger en höjning på 318 kr på en månadshyra på 6 000 kr
  • Det är en differentierad överenskommelse med lägre höjning av så kallade kallhyror och presumtionshyror (enligt dom från Svea hovrätt)

Kontakt Sergio Quiñones, Förhandlingsledare, 010-459 15 28 eller sergio.quinones@hyresgastforeningen.se

Följ Hyresgästföreningen Region Mitt

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Mitt

Efter strandade förhandlingar – nya hyror klara för Degerforsbyggens hyresgäster29.2.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Hyreshöjningen för hyresgästerna i det allmännyttiga bostadsbolaget i Degerfors, Degerforsbyggen, är nu klara. Det står klart efter att Hyresmarknadskommittén (HMK), som hanterar ärenden där allmännyttiga företag och Hyresgästföreningen inte kan komma överens, meddelat sitt beslut. Beslutet är bindande för båda parter och innebär att hyrorna höjs med 5,5 procent från den 1 februari 2024. Degerforsbyggen hade yrkat på 10,32 procent från den 1 januari.

Privata hyresvärdar i sex kommuner i Örebro län väljer rättsprocess framför hyresförhandling18.1.2024 13:44:19 CET | Pressmeddelande

Branschorganisationen Fastighetsägarna MittNord frånträder förhandlingarna om 2024 års hyror för de privata hyresvärdar de representerar i sex kommuner i Örebro län. Det gäller Hallsberg, Kumla, Lindesberg, Nora, Karlskoga och Örebro kommun. Fastighetsägarna vill ta en rättstvist och låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av hyresnämnden i stället för att förhandla.

Karlstads privata hyresvärdar väljer rättsprocess framför hyresförhandling18.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Branschorganisationen Fastighetsägarna GFR frånträder förhandlingarna om 2024 års hyror för privata hyresvärdar i Karlstad kommun. I stället vill Fastighetsägarna ta en rättstvist och låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av hyresnämnden. Detta sker i ett läge då Fastighetsägarna träffat Hyresgästföreningen vid endast fyra tillfällen och förhandlingsprocessen inte ens är ordentligt inledd.