Regeringen måste ge regionerna besked om Kristerssons vårdlöfte

Statsminister Ulf Kristersson gav i lördags ett löfte om att regeringen och SD ska lägga en budget som innebär att man inte säger upp anställda i sjukvården. Det kräver ett tillskott på 15 miljarder från staten till regionerna. Vänsterpartiet föreslår nu en extra ändringsbudget om dessa 15 miljarder.

- Vi utgår från att statsministern håller sitt löfte till de anställda i vården och hela svenska folket. Därför föreslår vi en extra ändringsbudget med de 15 miljarder kronor som det kostar att stoppa uppsägningarna i sjukvården. Men det är bråttom. Runtom i landet planeras nu uppsägningar och ska Kristersson kunna hålla sitt vårdlöfte måste pengarna komma omgående, säger Nooshi Dadgostar.

Vänsterpartiet lägger nu fram ett utskottsinitiativ i finansutskottet om en extra ändringsbudget för att stoppa uppsägningarna i vården. Vårdkrisen kräver nationell samling. Därför uppmanar Vänsterpartiet statsministern att kalla till partiledarsamtal om detta. Målsättningen är att kunna ge snabbehandling i riksdagen så att pengarna hinner komma ut i tid.

- Det är mycket välkommet att regeringen till slut erkänner att vårdkrisen är ett nationellt ansvar. Men det räcker inte att pengarna kommer senare, för det är nu uppsägningarna sker. Jag utgår från att alla partier tar ansvar och att Kristersson håller sitt vårdlöfte. Han måste ge konkret besked, säger Ida Gabrielsson, ekonomisk-politisk talesperson Vänsterpartiet.

Vänsterpartiets bedömning är att för att undvika uppsägningar i sjukvården krävs ett ökat statsfinansiellt stöd till regionerna med 15 miljarder kronor. Detta baseras sig på regionernas prognoser med ett avdrag för de verksamheter som inte täcks av vårdlöftet.

- Medborgarna förväntar sig att regeringen stoppar nedskärningarna i sjukvården. Vården var väljarnas allra viktigaste fråga i valet, så det är den fråga både jag och Ulf Kristersson är valda på, säger Nooshi Dadgostar.

Vänsterpartiets presstjänst:

(Obs går ej att skicka sms)

Tel:070-620 00 64

Inför avgiftsfri kollektivtrafik för unga på kvällar, helger och lov.26.4.2024 10:49:01 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår en avgiftsfri kollektivtrafik för unga mellan 12–18 år på kvällar, helger och lov, för att ungdomar ska kunna ta bussen till fotbollsträningen, ridhuset och sommarjobbet. Ingen ska behöva avstå en aktiv fritid eller ett sommarjobb för att hushållen har det ekonomiskt tufft. Satsningen skulle kosta ca 1 miljard kronor, pengar som Vänsterpartiet omfördelar i vårbudgeten från flygbolagen till ungdomar genom att slopa regeringens satsning på flyget.