V välkomnar regeringens besked om mer pengar till sjukvården

Statsministern har i livesänd tv lovat mer statliga pengar till regionerna för att undvika att vårdpersonal sägs upp. Ett mycket välkommet besked, menar Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Jonas står framför Landstingshuset i Stockholm och tittar in i kameran.
Foto Anna Dvrnik

I TV4 Nyhetsmorgon i lördags gav Ulf Kristersson ett löfte om att regeringen ska lägga en budget som ser till att regionerna inte ska behöva säga upp människor i den svenska sjukvården.

Region Stockholm har ett mycket ansträngt läge, på grund av historiskt höga kostnadsökningar och pensionsavsättningar, och har lagt en underskottsbudget om 4 miljarder kronor. Året präglas därför av långtgående besparingar inom sjukvården. I Stockholm resulterar besparingarna bland annat i indragen fortbildning för sjukvårdspersonal, tjänster som inte tillsätts när personal slutar och hinder för att nyanställa.

– Vänsterpartiet i Region Stockholm välkomnar Ulf Kristerssons löfte med öppna armar. Nu måste regeringen komma med ett besked om hur mycket pengar som kommer och när så att vi kan planera om och lägga en budget utan besparingar och nedskärningar, säger Jonas Lindberg, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Enligt Sveriges kommuner och regioner, SKR, krävdes omkring 20 miljarder kronor i ökade statsbidrag till regionerna för att undvika nedskärningar 2024. Regeringen sköt bara till 6 miljarder kronor i sin budget, vilket har fördjupat den ekonomiska krisen i sjukvården. Vänsterpartiets beräkningar visar att hålet i regionernas sjukvårdsbudgetar omfattar ungefär ytterligare 15 miljarder kronor.

– Det är mycket välkommet att regeringen till slut medger att vårdkrisen är ett nationellt ansvar. Medborgarna vill prioritera sjukvården och då måste staten skjuta till det som krävs, säger Jonas Lindberg, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.