Region Kronoberg

Patienter nöjda med bemötandet i primärvården

Dela

En undersökning bland patienter på länets vårdcentraler visar att en klar majoritet av patienterna har ett positivt helhetsintryck. Högst betyg får områdena respekt och bemötande samt tillgänglighet.

Foto: Alexander Hall

Under hösten 2023 genomfördes en nationell patientenkät i primärvården. I Kronoberg har 1941 patienter svarat på frågor om sitt besök hos läkare eller sjuksköterska, och åtta av tio tillfrågade har haft ett gott helhetsintryck. Resultatet i Region Kronoberg ligger i nivå med rikets.

”Mer än en trivselfråga”

Närmare nio av tio patienter som har kontakt med primärvården i Region Kronoberg upplever att de får ett gott bemötande och blir bemötta med respekt och värdighet, oavsett bakgrund.

– Ett gott bemötande är mer än en trivselfråga – det handlar även om kvalitet och om att bygga tillit i mötet mellan patienten och vårdpersonalen. Bemötandet har betydelse för patientsäkerheten och kan till exempel påverka resultatet av vård och behandling, säger Sandor Eriksson, tf verksamhetsområdeschef för primärvård, psykiatri och rehabilitering.

Patienten blir inkluderad

Åtta av tio upplever även att man som patient blir inkluderad i samtal som förs mellan personalen samt att personalen visar medkänsla och engagemang.

– Delaktighet och involvering är en viktig del i det omställningsarbete vi gör i regionen. Patienten ska känna sig involverad i sin vård och få möjlighet att ta större ansvar i situationer där hen vill och kan göra det, säger Ida Eriksson (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Störst förbättringspotential har regionen när det gäller området kontinuitet och koordinering. Knappt hälften svarade att de får träffa samma läkare/sjuksköterska vid besök på vårdcentralen. Samtidigt uppgav närmare 80 procent att de trots detta fick träffa den läkare/sjuksköterska de önskade.

Önskar mer samordnade kontakter

Under hösten genomförde även rehabilitering inom primärvård och specialiserad öppenvård en patientenkät. Även här får områdena respekt och bemötande samt delaktighet och involvering högst betyg.  

Precis som i primärvårdsmätningen är resultaten lägst för området kontinuitet och koordinering. Nästan en av tre ansåg att personalen inte var insatt i patientens tidigare kontakter samt att personalen inte samordnade kontakterna med vården i den utsträckning som de önskade/behövde.

– Vi jobbar aktivt för att utveckla samordningen runt patienten. Just nu inför vi patientkontrakt som är ett nytt arbetssätt där vi tydligare involverar patienten själv och andra värdefulla kontakter i patientens vård, till exempel kommunen. Allt mynnar ut i en dokumenterad gemensam plan och överenskommelse om vårdinsatser, kontaktvägar och så vidare, säger Sandor Eriksson.

Fakta

I primärvårdsenkäten tillfrågades 4464 patienter i Kronoberg, varav 1941 svarade (44 %). I rehabenkäten tillfrågades 3452 patienter, varav 1456 svarade (42 %).

Kontakter

Länkar

Följ Region Kronoberg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Region Kronoberg

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye