Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.

Rapporten, författad av Björn Berggren, energiexpert på Sveriges Allmännytta, och Patrik Johansson IT-ansvarig, påvisar både vikten och möjligheterna med energieffektivisering i byggnader. Den avslöjar också de betydande kostnader om 565 miljarder kronor som är förknippade med en dubblering av energirenoveringstakten.

- Det är avgörande att dessa medel investeras på ett förnuftigt sätt för att förhindra betydande klimatpåverkan från framtida energirenoveringar, säger Björn Berggren.

Sveriges Allmännytta uppmanar till innovationer och efterlyser en rättvis och hållbar ekonomisk grund för klimatomställning och energieffektivisering.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta, betonar att föreslagna energirenoveringskrav kan innebära höjda hyror för fastighetsägare och hyresgäster, särskilt om energirenoveringar tvingas genomföras innan planerad renovering.

Rapporten identifierar flera utmaningar och faktorer som påverkar energirenoveringsprocessen, inklusive förutsägbara priser på byggmarknaden och stigande energipriser. Den belyser också behovet av långsiktig planering och hållbara ekonomiska incitament för fastighetsägare.

- Rapporten visar att energieffektivisering i byggnader är viktigt och möjligt. Samtidigt medför det stora kostnader som inte ensidigt kan bäras av bostadsföretagen och hyresgästerna, tillägger Anders Nordstrand.

För mer information:
Björn Berggren

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.