Svensk Dagligvaruhandel

Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 2023

Dela

Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent. 

Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln uppmana till ökad konsumtion av frukt och grönsaker i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer. Därför sätter dagligvaruhandeln ökat fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets folkhälsomål nås.

- Att försäljningen av frukt och grönsaker minskar ligger tyvärr inte i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer om att konsumtionen av frukt och grönsaker ska nå 500 gram per person och dag. Det senaste årets tuffa ekonomiska utveckling har inneburit att många konsumenter har minskat inköpen av frukt och grönt, detta trots att det finns prisvärda färska och frysta alternativ, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Under det fjärde kvartalet 2023 minskade volymen för frukt och grönsaker med 1,4 procent jämfört med samma period 2022, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.

- Det fjärde kvartalet var volymutvecklingen för frukt och grönsaker inom dagligvaruhandeln negativ med en utvecklingstakt på -1,4 procent. Utvecklingen har varit negativ under årets samtliga kvartal, men volymtappet var något mindre det fjärde kvartalet, avslutar Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research. Rapporten publiceras halvårsvis. Dagligvaruindex Frukt & Grönt för det första halvåret 2024 publiceras i augusti 2024.

För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85 
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.

Rapporten baseras på statistik från Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Xtra- en del av Coop, Stora Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande

- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) maj 202414.6.2024 09:34:12 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i maj var 3,7 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är lägre än i april. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,5 procent, vilket fortsatt är betydligt lägre än den övergripande inflationen. Trenden med en stabilisering på en lägre prisnivå håller i sig, vi verkar ha lämnat de kraftiga matprisökningarna bakom oss. Men det är viktigt att komma ihåg att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft , säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye