Växande prenumerationsaffär men minskad vinst för Bonnier News Local 2023
Bonnier News Local visar upp en kraftig tillväxt av prenumeranter under 2023 och passerade milstolpen 500 000 kunder. Samtidigt påverkas koncernen av lågkonjunktur, vikande annonsmarknad och extraordinära kostnader för att ställa om verksamheten. Affärsområdets resultat för 2023 är 91 miljoner kronor (Mkr) exklusive extraordinära poster. Efter strukturkostnader och resultatandelar är resultatet 29 Mkr.
![Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local](/data/images/public/3236152/3417984/9cbab7df-2c7f-4d54-9a82-eeddd5078853-w_720.jpg)
Prisbelönad journalistik, en framgångsrik satsning på livesport och en imponerande tillväxt av antalet prenumeranter. Det fanns många ljusglimtar under 2023 för Bonnier News Local. Det ekonomiska resultatet är dock sämre än tidigare år (174 miljoner kronor 2022). Verksamhetens underliggande resultat 91 Mkr belastas av extraordinära poster på över 60 Mkr och EBITA landar därmed på 29 Mkr.
– Prenumerationsaffären utvecklades väldigt positivt 2023 och vi hade en tillväxt på den digitala sidan på 17 procent. Det visar att vår grundstrategi håller och att våra tidningar är viktiga och attraktiva. Vi ökar till och med den totala mängden prenumeranter, trots branschens stora printtapp. Ekonomiskt mer än kompenserar vi tappet i print med nya digitala intäkter, säger Pia Rehnquist, affärsområdeschef.
De extraordinära posterna är så kallade strukturkostnader, pengar som används för att ställa om verksamheten. Både den kommersiella och den redaktionella verksamheten anpassades efter nya förutsättningar under 2023 och det skedde en viss nedbemanning. Det är också delägda bolag, så kallade resultatandelar, som bidrar med negativa resultat.
Lanseringen av +Allt i början av 2023 har varit en stor succé för Bonnier News Local. I december hade omkring 60 000 Local-kunder prenumerationer som ger dem tillgång till nästan all Bonnier News journalistik i det bundlade paketet.
– Vi hade också en mycket fin tillväxt i vår prioriterade målgrupp, 30–39-åringar. Det är väldigt glädjande och visar att intresset för riktigt bra lokaljournalistik inte är en generationsfråga.
Samtidigt påverkades koncernens resultat kraftigt av den utmanande lågkonjunkturen och den vikande annonsmarknaden. Under året vidtogs flera åtgärder för att säkra en hållbar och kostnadseffektiv utgivning av papperstidningar också i framtiden. Bland annat genom avvecklingen av tryckeriet i Östersund och utvecklingen av automatiserad redigering.
– Vi har investerat mycket för framtiden och tagit rejäla kostnader under året som självklart påverkat resultatet. Men vi har gjort det för att bädda för bättre utveckling framöver. Jag känner mig trygg med att de satsningar vi gjort, till exempel på automatiserad redigering som vi sjösätter nu under våren, kommer ge oss positiva ekonomiska effekter, säger Pia Rehnquist.
Under året tog Bonnier News Locals partnerskap med Gota Media nya steg och under 2024 kommer mycket arbete läggas på att få ännu fler delar i samarbetet att falla på plats.
– Det är ett sätt för oss båda att rusta inför framtiden, säger Pia Rehnquist.
Bonnier News Local 2023 i siffror:
Omsättning: 3 009 Mkr
EBITA från verksamheten: 91 Mkr
EBITA inkl extraordinära poster: 29 Mkr
Prenumeranter: 501 691 st
Digitala prenumeranter: 263 541 st
Kontakter
Pia RehnquistAffärsområdeschefBonnier News Local
Tel:070-378 10 42pia.rehnquist@bonniernews.seMed över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
De utser vinnare i DN Reklamcupen17.6.2024 13:00:09 CEST | Pressmeddelande
I drygt 20 år har har DN Reklamcupen låtit reklambyråer tävla med sina mest kreativa helsidor i ett cupformat. I år är det 32 tävlande bidrag och juryn som utser vinnare består av nio skarpa branschprofiler. – Det brukar vara en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News.
Bonnier News Local och Gota Media inrättar gemensam organisation för redaktionell utveckling14.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News Local och Gota Media utvecklar samarbetet och inrättar en gemensam organisation för redaktionell utveckling. Organisationen kommer att ledas av Anna-Clara Welander, chef redaktionell verksamhet på Bonnier News Local.
Bonnier News vd till Svenskt Näringslivs verksamhetsstyrelse30.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Anders Eriksson, vd för Bonnier News och ordförande i Medieföretagen, har valts in i Svenskt Näringslivs verksamhetsstyrelse. – Ett viktigt kvitto på att grundläggande demokratifrågor och mediernas roll får allt större betydelse i näringslivet, säger Anders Eriksson.
Bonnier News samarbete med Hjärt-Lungfonden prisat av WAN-IFRA28.5.2024 15:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News och Hjärt-Lungfonden stod som vinnare i kategorin “Best Native Advertising Campaign” vid årets WAN-IFRA Digital Media Awards Worldwide i Köpenhamn på måndagskvällen.
Grönt ljus för Bonnier News förvärv av HSS Media17.5.2024 14:15:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News förvärv av HSS Media har i dag godkänts av Konkurrens- och Konsumentverket. Genom affären blir Bonnier News, genom affärsområdet Dagens Nyheter, ägare till HSS Media med tidningarna Vasabladet, Österbottens Tidning och Syd-Österbotten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum