Personalbrist i hälso- och sjukvården leder till dödsfall världen över

Vårdförbundet ordförande Sineva Ribeiro, Fotograf: Ulf Huett

I en ny internationell undersökning vittnar var tredje sjuksköterska i första linjen om att dödsfall bland patienter hade kunnat undvikas om det hade funnits tillräckligt med personal. Från Sverige har medlemmar ur Vårdförbundet deltagit. Idag talade Sineva Ribeiro vid en manifestation utanför FN:s högkvarter i Genève.

- Det är för få kollegor i hälso- och sjukvården i många länder, och konsekvenserna är välkända även i Sverige. Att patienter dör i onödan är det värsta som kan hända och det är helt oacceptabelt att det får fortsätta, säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro, på plats i Genève.

Undersökningen har genomförts av Offentliganställdas fackliga organisation, PSI, som representerar 30 miljoner anställda i huvudsak inom hälso- och sjukvården. Enkäten har besvarats av 2000 personer som arbetar inom hälso- och sjukvården runt om i världen, däribland Sverige

Tre av fyra har svarat i undersökningen att de har fler patienter än de klarar av under ett arbetspass, och mer än hälften av de som svarat säger att de regelbundet funderar på att sluta. I Sverige har runt 13 500 sjuksköterskor lämnat hälso- och sjukvården, och många jobbar dessutom deltid för att orka.

Brist på kollegor leder till etisk stress och ökad arbetsbelastning. Mer ska hinnas med på mindre tid, det blir längre arbetspass och det finns ingen tid för rast eller för återhämtning.

- Att jobba inom hälso- och sjukvården är i grunden ett framtidsyrke. Det är livsviktiga yrken som alltid kommer att behövas, och att jobba patientnära är något som många trivs med. Det är inte rimligt att sjuksköterskor som är ensamstående föräldrar tvingas säga upp sig för att få livspusslet att gå ihop. Inte heller att nyutexaminerade sjuksköterskor efter två år känner sig tvingade att lämna sjuksköterskeyrket på grund av dåliga villkor, säger Sineva Ribeiro.

- Nu är det upp till bevis för arbetsgivare och politiker. Våra medlemmar blev hyllade som hjältar under pandemin. Nu behöver vi se att löften om kraftfulla satsningar infrias så att de kan få fler kollegor och en bättre arbetsmiljö, säger Sineva Ribeiro, Vårdförbundets ordförande.

För ytterligare information och kontakt för intervjuer med förbundsordförande, nationella och regionala talespersoner och förtroendevalda skyddsombud, vänligen kontakta Vårdförbundets pressjour på tfn: 0703-10 30 09 (ej sms)

Vårdförbundet ordförande Sineva Ribeiro, Fotograf: Ulf Huett
Vårdförbundets ordförande