Stockholms stads planer på att flytta Medeltidsmuseet kvarstår

Efter onsdagens omröstning i Riksdagsstyrelsen kommer möjligheten att behålla museiverksamhet i riksdagens lokaler på Helgeandsholmarna att utredas. Bra för Stockholmarna att de fasta fornlämningarna tillgängliggörs tycker det rödgröna styret i Stockholms stad, men Medeltidsmuseets planer på att flytta kvarstår.

Torun Boucher, äldre- och kulturborgarråd
Torun Boucher, äldre- och kulturborgarråd Maurits Otterloo

Från Stockholms stad har vi tagit del av riksdagsstyrelsens beslut om ett uppdrag om tillvaratagande och tillgängliggörande av historiska värden under Riksplan.

Från staden ser vi mycket positivt på riksdagens stora engagemang för att förmedla Helgeandsholmens historia, det är en historiskt mycket betydande plats för Stockholm och för hela Sverige. Vi ser fram emot att kunna bistå riksdagen i det framtida arbetet för att lyfta fram och tillgängliggöra Helgeandsholmens viktiga värden.

− Vad roligt för Stockholmarna om Riksdagsförvaltningen gör en egen utställning om demokrati i lokalerna på Helgeandsholmen. Det är vi gärna behjälpliga med, säger Torun Boucher (V), kulturborgarråd i Stockholm stad.

Stockholms stads planer på att flytta Medeltidsmuseet till Börshuset kvarstår dock oförändrade. Det var riksdagsstyrelsen som själva tog beslutet att säga upp avtalet för två år sedan för att gå vidare med planerna på ett mottagningscenter i lokalerna. Efter detta beslutade staden om flytten till börshuset och nu har arbetet med flytten kommit en bra bit på väg.

Seriös museiverksamhet som den här kräver långsiktighet. Vi bedömer att det inte är en hållbar lösning att stanna och dela platsen med ett mottagningscenter utan vi fortsätter med det redan påbörjade arbetet med flytten.

− Slutsatsen är att vi oavsett behöver ett eget museum i Börshuset. Det blir ett spännande omtag för museets verksamhet som med förnyade utställningslokaler placeras mitt i medeltidens forna centrum i Gamla stan!  säger Torun Boucher.

Tel:0761229102

Tel:0761229107