Svenskt tennisjubel: F16-landslaget vann Winter Cups

Bäst i Europa! Sveriges flickor 16-landslag gick hela vägen i Tennis Europe Winter Cups. I söndagens final besegrades Frankrike med 2–1.

Tennis Europe Winter Cups, även kallat lag-EM, är en årlig juniorlandslagsturnering inomhus för Europas tennisnationer.

Sveriges flickor 16-landslag – Lea Nilsson (SALK), Tiana Tian Deng (SALK) och Iva Marinkovic (Ullevi TK) – har radat upp fina insatser i både gruppspel och slutspel i årets turnering.

För två veckor sedan vann laget samtliga tre matcher i gruppspelet i Lettland. När Europaeliten samlades i franska Brest för att göra upp om slutsegern fortsatte svensktrion att leverera. Sverige inledde slutspelet med 2–1-vinst mot Polen och följde upp med 3–0 mot förstaseedade Spanien i semifinal.

I söndagens final väntade favoriten och hemmanationen Frankrike. Det stod 1–1 efter singlarna och dubbelmatchen kom att bli avgörande.
– Vi hade chansen redan i singlarna efter att Tiana vann den första singeln. Lea hade matchboll i den andra men fransyskan lyckades ändå på något sätt ta hem det. Tjejerna (Tiana och Lea) kom tillbaka storartat i dubbeln och spelade näst intill felfritt och vann med 6–2, 6–1, säger coach Ulf Pettersson som tillägger:
– Det är en jättefin laginsats av tjejerna både i kvalet och i finalen. Lea, Tiana och Iva ska vara stolta över vinsten.

Tiana Tian Deng om dubbeln som avgjorde:

– Vi hade bra energi genom hela matchen, vi vågade framför nät och spelade aggressivt.

– Vi höll våra servegame och lyckades breaka, konstaterar Lea Nilsson.

Sveriges övriga juniorlandslag (F14, P14 och P16) lyckades inte ta sig vidare från gruppspelet.

Mer information och kommentarer på Tennis.se.

Sveriges väg till titeln

Sverige–Litauen 3–0
Sverige–Finland 3–0
Sverige–Tyskland 2–1
Sverige–Polen 2–1
Sverige–Spanien 3–0
Sverige–Frankrike 2–1

Samtliga resultat

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.