Teknikföretagen presenterar sitt nya varumärke på Techarenan
Teknikföretagen byter skepnad. En ny visuell identitet och bärande idé för all kommunikation kommer att presenteras i samband med The Tech Arena 2024.
– En spännande och efterlängtad uppväxling, säger Julia Valentin, kommunikationschef på Teknikföretagen.
![](/data/images/public/2732851/3418898/1bb94783-cd6a-481b-ba1d-47ec96a36f1f-w_720.png)
Syftet med uppdateringen av Teknikföretagens visuella identitet och kommunikationskoncept är att stärka organisationens position och tydliggöra varumärket, som samlar över 4 500 medlemsföretag. Denna omfattande satsning är en del av Teknikföretagens ambition att vara en ledande kraft inom tekniksektorn.
– Vi är stolta över att introducera vårt nya varumärke på Techarenan, ett forum som symboliserar innovation och framsteg inom teknikområdet. Den här förändringen är en del av vår bredare strategi för att stärka Teknikföretagens position och ge våra medlemmar en ännu tydligare röst inom det svenska näringslivet, säger Pia Sandvik, VD på Teknikföretagen.
Den visuella uppdateringen är en åtstramning och modernisering – med fokus på att bottna i Teknikföretagens kärnuppdrag. Ingenjörsfärgen lila får en central roll och kompletteras av accentfärger hämtade från den svenska naturen och teknikbranschen. Logotypen är en blinkning till bredden inom teknikbranschen – där det robusta och industriella möter det cirkulära och digitala.
Även om den visuella uppdateringen blir den mest uppenbara och synliga förändringen, är det nya kommunikationskonceptet ”Vi är tekniksverige” en minst lika viktig komponent i uppdateringen.
– Med vårt nya koncept "Vi är tekniksverige" tar vi på styrelsens uppdrag sikte på att tydliggöra vår roll i det svenska tekniklandskapet. Sveriges teknik- och industriföretag driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar, och vårt uppdrag är att stärka konkurrenskraften för den svenska teknikbranschen, säger Julia Valentin.
Den nya identiteten har utvecklats i samarbete med varumärkes- och kommunikationsbyrån Ruth, som även tagit fram en ny varumärkesplattform i nära samarbete med Teknikföretagen. Den nya identiteten kommer att rullas ut på organisationens alla kanaler och plattformar under våren med start på The Tech Arena som inleds på nationalarenan Friends torsdagen den 22 februari.
– Eftersom vi prioriterar hållbarhet och kostnadseffektivitet kommer övergången till den nya profilen att ske successivt. Den gamla och den nya profilen kommer att leva parallellt under en övergångsperiod, avslutar Julia Valentin.
Kontakter
Per BraconierPresschef
Tel:+46 70-534 51 66per.braconier@teknikforetagen.seBilder
![Pia Sandvik, vd, Teknikföretagen](/data/images/public/2732851/3418898/2d082c6b-cbb6-49d9-a211-59f5177593fb-w_240.jpg)
![Julia Valentin, kommunikationschef, Teknikföretagen](/data/images/public/2732851/3418898/ba857feb-8a91-4cb2-b328-343ad104325c-w_240.jpg)
VI ÄR TEKNIKSVERIGE!
Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.
Följ Teknikföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Teknikföretagen
Svagt i teknikindustrin men bottenkänning11.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Affärsläget för teknikindustrin i Sverige stabiliseras under det andra kvartalet men ligger fortsatt under normalnivå. Dessvärre minskar orderingången i varierande grad för samtliga delbranscher och grupper av leverantörer. Det visar Teknikföretagens barometer för årets andra kvartal.
Konjunkturläget – En försiktig vändning4.6.2024 15:25:19 CEST | Pressmeddelande
Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna har i dag den 4 juni, presenterat en konjunkturrapport för 2024 och 2025. Den visar att vi fortfarande befinner oss i en lågkonjunktur men att en försiktig vändning är att vänta.
Tre nya ledamöter i Teknikföretagens styrelse7.5.2024 17:20:53 CEST | Pressmeddelande
I samband med stämman så kompletteringsvaldes tre ledamöter till Teknikföretagens styrelse: Malin Frenning, vd Rise, Mari Kadowaki, vd Profilgruppen och Mattias Åsling fabrikschef på Wipro Infrastructure Engineering.
Tänk tech – nytt landsomfattande skolprojekt ska lyfta teknikämnet i högstadiet2.5.2024 12:24:08 CEST | Pressmeddelande
Nu öppnar anmälan till “Tänk tech” – ett nytt nationellt skolprojekt som ska höja teknikintresset bland åttondeklassare och bidra med kompetensutveckling till landets tekniklärare. Initiativtagare är Tekniska museet och Teknikföretagen. I slutet av året kommer utvalda elevprojekt att visas upp på fem Wisdomearenor runt om i landet.
Växelkursen viktig när arbetskraftskostnader jämförs – men inget att luta sig mot26.4.2024 11:12:48 CEST | Pressmeddelande
I en rapport som publiceras i dag analyserar Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas ekonomer industrins arbetskraftskostnader i Sverige och Europa. Sedan 2011 har kostnaderna ökat mer i Sverige än i euroområdet, liksom jämfört med i Tyskland och framför allt Finland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum