Teknikföretagen presenterar sitt nya varumärke på Techarenan

Teknikföretagen byter skepnad. En ny visuell identitet och bärande idé för all kommunikation kommer att presenteras i samband med The Tech Arena 2024.
– En spännande och efterlängtad uppväxling, säger Julia Valentin, kommunikationschef på Teknikföretagen.

Syftet med uppdateringen av Teknikföretagens visuella identitet och kommunikationskoncept är att stärka organisationens position och tydliggöra varumärket, som samlar över 4 500 medlemsföretag. Denna omfattande satsning är en del av Teknikföretagens ambition att vara en ledande kraft inom tekniksektorn.

– Vi är stolta över att introducera vårt nya varumärke på Techarenan, ett forum som symboliserar innovation och framsteg inom teknikområdet. Den här förändringen är en del av vår bredare strategi för att stärka Teknikföretagens position och ge våra medlemmar en ännu tydligare röst inom det svenska näringslivet, säger Pia Sandvik, VD på Teknikföretagen.

Den visuella uppdateringen är en åtstramning och modernisering – med fokus på att bottna i Teknikföretagens kärnuppdrag. Ingenjörsfärgen lila får en central roll och kompletteras av accentfärger hämtade från den svenska naturen och teknikbranschen. Logotypen är en blinkning till bredden inom teknikbranschen – där det robusta och industriella möter det cirkulära och digitala.

Även om den visuella uppdateringen blir den mest uppenbara och synliga förändringen, är det nya kommunikationskonceptet ”Vi är tekniksverige” en minst lika viktig komponent i uppdateringen.

– Med vårt nya koncept "Vi är tekniksverige" tar vi på styrelsens uppdrag sikte på att tydliggöra vår roll i det svenska tekniklandskapet. Sveriges teknik- och industriföretag driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar, och vårt uppdrag är att stärka konkurrenskraften för den svenska teknikbranschen, säger Julia Valentin.

Den nya identiteten har utvecklats i samarbete med varumärkes- och kommunikationsbyrån Ruth, som även tagit fram en ny varumärkesplattform i nära samarbete med Teknikföretagen. Den nya identiteten kommer att rullas ut på organisationens alla kanaler och plattformar under våren med start på The Tech Arena som inleds på nationalarenan Friends torsdagen den 22 februari.

– Eftersom vi prioriterar hållbarhet och kostnadseffektivitet kommer övergången till den nya profilen att ske successivt. Den gamla och den nya profilen kommer att leva parallellt under en övergångsperiod, avslutar Julia Valentin.

Pia Sandvik, vd, Teknikföretagen
Julia Valentin, kommunikationschef, Teknikföretagen