Teknikföretagen presenterar sitt nya varumärke på Techarenan
Teknikföretagen byter skepnad. En ny visuell identitet och bärande idé för all kommunikation kommer att presenteras i samband med The Tech Arena 2024.
– En spännande och efterlängtad uppväxling, säger Julia Valentin, kommunikationschef på Teknikföretagen.
Syftet med uppdateringen av Teknikföretagens visuella identitet och kommunikationskoncept är att stärka organisationens position och tydliggöra varumärket, som samlar över 4 500 medlemsföretag. Denna omfattande satsning är en del av Teknikföretagens ambition att vara en ledande kraft inom tekniksektorn.
– Vi är stolta över att introducera vårt nya varumärke på Techarenan, ett forum som symboliserar innovation och framsteg inom teknikområdet. Den här förändringen är en del av vår bredare strategi för att stärka Teknikföretagens position och ge våra medlemmar en ännu tydligare röst inom det svenska näringslivet, säger Pia Sandvik, VD på Teknikföretagen.
Den visuella uppdateringen är en åtstramning och modernisering – med fokus på att bottna i Teknikföretagens kärnuppdrag. Ingenjörsfärgen lila får en central roll och kompletteras av accentfärger hämtade från den svenska naturen och teknikbranschen. Logotypen är en blinkning till bredden inom teknikbranschen – där det robusta och industriella möter det cirkulära och digitala.
Även om den visuella uppdateringen blir den mest uppenbara och synliga förändringen, är det nya kommunikationskonceptet ”Vi är tekniksverige” en minst lika viktig komponent i uppdateringen.
– Med vårt nya koncept "Vi är tekniksverige" tar vi på styrelsens uppdrag sikte på att tydliggöra vår roll i det svenska tekniklandskapet. Sveriges teknik- och industriföretag driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar, och vårt uppdrag är att stärka konkurrenskraften för den svenska teknikbranschen, säger Julia Valentin.
Den nya identiteten har utvecklats i samarbete med varumärkes- och kommunikationsbyrån Ruth, som även tagit fram en ny varumärkesplattform i nära samarbete med Teknikföretagen. Den nya identiteten kommer att rullas ut på organisationens alla kanaler och plattformar under våren med start på The Tech Arena som inleds på nationalarenan Friends torsdagen den 22 februari.
– Eftersom vi prioriterar hållbarhet och kostnadseffektivitet kommer övergången till den nya profilen att ske successivt. Den gamla och den nya profilen kommer att leva parallellt under en övergångsperiod, avslutar Julia Valentin.
Kontakter
Per BraconierPresschef
Tel:+46 70-534 51 66per.braconier@teknikforetagen.seBilder
VI ÄR TEKNIKSVERIGE!
Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.
Följ Teknikföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Teknikföretagen
Växelkursen viktig när arbetskraftskostnader jämförs – men inget att luta sig mot26.4.2024 11:12:48 CEST | Pressmeddelande
I en rapport som publiceras i dag analyserar Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas ekonomer industrins arbetskraftskostnader i Sverige och Europa. Sedan 2011 har kostnaderna ökat mer i Sverige än i euroområdet, liksom jämfört med i Tyskland och framför allt Finland.
Ekonomiska förutsättningar inför avtalsrörelsen15.4.2024 10:19:02 CEST | Pressmeddelande
Välkommen till Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas seminarium inför nästa avtalsrörelse!
Svagare konjunktur i teknikindustrin11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Affärsläget för teknikindustrin i Sverige minskar fortsatt under första kvartalet och är under normalnivå. Orderingången minskar i tilltagande omfattning jämfört med sista kvartalet förra året, mest för de två största delbranscherna som är maskin- och transportmedelsindustri. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för årets första kvartal
Storskaligt samverkansinitiativ ska leda Sveriges tillverkningsindustri mot klimatneutralitet27.2.2024 13:46:59 CET | Pressmeddelande
Idag har Impact innovations programmet Net Zero Industry godkänts som strategiskt innovationsprogram och blir en del av Sveriges innovationssatsning för 2030-talet. Innovationsprogrammet kommer att drivas av Teknikföretagen och RISE mot målet att bidra till att minska den svenska tillverkningsindustrins koldioxidavtryck med upp till 75 procent.
Teknikföretagen + Sveriges största teknikevent = sant!19.2.2024 10:46:36 CET | Pressmeddelande
Teknikföretagen samlas tillsammans med svensk och internationell tekniksektor i slutet av veckan på nationalarenan Friends i Solna, den 22–23 februari. Då går The Tech Arena av stapeln med ett myller av svenska och internationella gäster.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum