Teknikföretagen presenterar sitt nya varumärke på Techarenan
Teknikföretagen byter skepnad. En ny visuell identitet och bärande idé för all kommunikation kommer att presenteras i samband med The Tech Arena 2024.
– En spännande och efterlängtad uppväxling, säger Julia Valentin, kommunikationschef på Teknikföretagen.
Syftet med uppdateringen av Teknikföretagens visuella identitet och kommunikationskoncept är att stärka organisationens position och tydliggöra varumärket, som samlar över 4 500 medlemsföretag. Denna omfattande satsning är en del av Teknikföretagens ambition att vara en ledande kraft inom tekniksektorn.
– Vi är stolta över att introducera vårt nya varumärke på Techarenan, ett forum som symboliserar innovation och framsteg inom teknikområdet. Den här förändringen är en del av vår bredare strategi för att stärka Teknikföretagens position och ge våra medlemmar en ännu tydligare röst inom det svenska näringslivet, säger Pia Sandvik, VD på Teknikföretagen.
Den visuella uppdateringen är en åtstramning och modernisering – med fokus på att bottna i Teknikföretagens kärnuppdrag. Ingenjörsfärgen lila får en central roll och kompletteras av accentfärger hämtade från den svenska naturen och teknikbranschen. Logotypen är en blinkning till bredden inom teknikbranschen – där det robusta och industriella möter det cirkulära och digitala.
Även om den visuella uppdateringen blir den mest uppenbara och synliga förändringen, är det nya kommunikationskonceptet ”Vi är tekniksverige” en minst lika viktig komponent i uppdateringen.
– Med vårt nya koncept "Vi är tekniksverige" tar vi på styrelsens uppdrag sikte på att tydliggöra vår roll i det svenska tekniklandskapet. Sveriges teknik- och industriföretag driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar, och vårt uppdrag är att stärka konkurrenskraften för den svenska teknikbranschen, säger Julia Valentin.
Den nya identiteten har utvecklats i samarbete med varumärkes- och kommunikationsbyrån Ruth, som även tagit fram en ny varumärkesplattform i nära samarbete med Teknikföretagen. Den nya identiteten kommer att rullas ut på organisationens alla kanaler och plattformar under våren med start på The Tech Arena som inleds på nationalarenan Friends torsdagen den 22 februari.
– Eftersom vi prioriterar hållbarhet och kostnadseffektivitet kommer övergången till den nya profilen att ske successivt. Den gamla och den nya profilen kommer att leva parallellt under en övergångsperiod, avslutar Julia Valentin.
Kontakter
Per BraconierPresschef
Tel:+46 70-534 51 66per.braconier@teknikforetagen.seBilder
VI ÄR TEKNIKSVERIGE!
Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.
Följ Teknikföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Teknikföretagen
Arbetsgivare inom EU startar forskningsinstitut1.10.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Arbetsgivarorganisationerna inom EU startar den 1 oktober ett nytt forskningsinstitut i Bryssel, European Employers’ Institute (EEI). Syftet är att ta fram forskningsunderlag utifrån arbetsgivarnas perspektiv inom EU. Teknikföretagen är medgrundare till det nya institutet.
Ta med dina elever ut i rymden20.9.2024 08:27:33 CEST | Pressmeddelande
”När jag blir stor ska jag bli astronaut.” Barn (och vuxna) har alltid varit fascinerade av rymden. Och utforskningen av rymden är teknik. Varför inte använda rymden som språngbräda för att få barn intresserade av teknik? Det är precis vad du och dina elever kan göra. Tillsammans med Sveriges senaste astronaut Marcus Wandt.
En astronaut i klassrummet lär eleverna mer om teknik10.9.2024 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med en astronaut i klassrummet ökar elevernas intresse för teknik, matte och NO. Det är inte helt bevisat men det är åtminstone vad vi tror. Därför ger Teknikföretagen nu 15 000 grundskolebarn möjligheten att få ta del av Marcus Wandts nya barnbok och lärarna erbjuds ett kreativt redskap i sin skolundervisning.
Fortsatt svagt i teknikindustrin men tillbakagången avtar10.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Index för affärsläget för teknikindustrin i Sverige fortsatte att försämras under det tredje kvartalet. Oaktat pandemin blev det ett nytt tioårslägsta. Orderingången föll dock inte lika brant som under årets tidigare kvartal. Det visar Teknikföretagens barometer för årets tredje kvartal.
Svagt i teknikindustrin men bottenkänning11.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Affärsläget för teknikindustrin i Sverige stabiliseras under det andra kvartalet men ligger fortsatt under normalnivå. Dessvärre minskar orderingången i varierande grad för samtliga delbranscher och grupper av leverantörer. Det visar Teknikföretagens barometer för årets andra kvartal.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum