Säljstart för nya Jeep® Avenger E-Hybrid
• Säljstart för nya Jeep® Avenger E-Hybrid med lanseringspris fr. 319.900 kr
• 1.2 Turbo 100 hk MHEV-motor och 6-växlad e-DCT6 dubbelkopplingsväxellåda
• 15 % minskning av bränsleförbrukning tack vare hybridteknik
• Kör 100% elektriskt läge i stadskörning under mer än hälften av tiden.
• Förhöjd körupplevelse med Open-Air Sky Roof och säten med massagefunktion.
Efter betydande försäljningsframgångar i Europa utökar Jeep® sitt Avenger-sortiment med nya Avenger e-Hybrid. I linje med varumärkets engagemang för valfrihet erbjuds nu Jeep Avenger med två olika drivlinor; Electric med 100% eldrift och nya E-Hybrid med mildhybridteknologi. Med sin utomordentliga körupplevelse och fortsatt minskade CO2-utsläpp utvidgar nya Avenger e-Hybrid Jeep-varumärkets banbrytande elektrifieringsresa. Nya Avenger E-Hybrid är nu tillgänglig för beställning på den svenska marknaden med lanseringspris fr. 319.900 kr.
"Jeep är ett varumärke som symboliserar frihet och mångsidighet. Med nya Jeep Avenger E-Hybrid erbjuder vi kunden ytterligare ett alternativ till att påbörja sin resa mot elektrifierad körning. Dessutom till ett mycket konkurrenskraftigt lanseringspris på 319.900 kr, vilket gör elektrifierad mobilitet tillgänglig för fler”, säger Rami Kitttilä , Country Director för Astara Sweden.
Elektrifieringspionjär
Jeep® utvecklar kontinuerligt sitt nya koncept för mobilitet för att ytterligare förbättra kapaciteten, komforten, bränsleeffektiviteten, säkerheten, respekten för miljön och äventyrskänslan. Elektrifieringsplanen startade i Europa i slutet av år 2020 och utökades med lanseringen av 4xe Plug-In hybrid-teknik på Compass, Renegade och Wrangler. År 2023 kom den första helt elektriska Jeep-modellen någonsin, i form av Avenger – varumärkets DNA förpackat i en kompakt SUV med en unik kombination av förmåga, stil, funktionalitet och teknik.
Elektrisk drivteknik
Motorn som driver nya Avenger e-Hybrid är höjden av teknisk prestation och levererar både komfort och prestanda. Tack vare denna banbrytande teknik får man en utomordentligt jämn körupplevelse med nya Avenger e-Hybrid, vilket gör att man kan njuta av elektrisk rörlighet i låga hastigheter tack vare kombinationen av den automatiska 6-växlade e-DCT6 dubbelkopplingsväxellådan och dess integrerade elektriska motor.
Likaså förbättrar elmotorn effektiviteten och körglädjen, vilket gör att fordonet kan färdas med förbränningsmotorn avstängd i vissa situationer. Detta läge aktiveras vid stadskörning under hastigheter lägre än 30 km/h, och når upp till 1 km autonomi i helelektriskt läge på stads- och landsvägar om vanlig körning bibehålls, och när föraren släpper gaspedalen under stabila förhållanden eller i nedförsbacke på motorvägar. Därmed sparas bränsle. Tekniken ingår också i motortändningsprocessen, som underlättas av en elmotor med stöd av en remstartgenerator. Detta möjliggör en sömlös övergång mellan förbränningsmotorn och elmotorn, samtidigt som en tyst körning bibehålls.
Nyckeln till dess prestanda ligger i en harmonisk samverkan mellan den 1,2-liters, 3-cylindriga förbränningsmotorn, som kan leverera upp till 100 hästkrafter, litiumjonbatteriet på 48 volt och den innovativa 6-växlade och automatiska dubbelkopplingslådan. Denna växellåda innehåller en 21-kW elmotor, en växelriktare och den centrala transmissionsenheten, som arbetar tillsammans för att optimera kompakthet och effektivitet.Den extra elkraften förbättrar vridmomentet och säkerställer en tyst start för föraren, med jämna och snabba övergångar. Den elektrisk kraften är också användbar för funktionen "e-creeping", som tillåter en serie korta rörelser framåt utan gaspådrag, vilket är fördelaktigt i situationer som trafikstockningar. Fordonet kan även parkeras i 100% elläge (e-parking). Denna teknik möjliggör energiåtervinning under fartminskning och automatisk laddning genom regenerativ bromsning.
Under typiska körförhållanden är motorn konstruerad för optimal bränsleeffektivitet, vilket ger upp till 15% minskning av CO2-utsläppen jämfört med en förbränningsmotor med automatisk växellåda. Detta uppnås också genom Miller-cykeln och resulterar i ungefärliga CO2-utsläpp på mellan 111 till 114 gram per kilometer, vilket ger bilen en gynnsam ställning inom sin kategori.
Prestanda
Nya Avenger e-Hybrid erbjuder en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 11 sekunder, i kombination med ett praktiskt taget omedelbart vridmoment från elmotorn. Detta optimerar förbränningsmotorns prestanda, särskilt under omstarter, dämpar "turbofördröjningen” och säkerställer en snabb respons när gaspedalen trycks ned, vilket ger en utomordentlig körupplevelse. I rent elektriskt läge vid start är förbränningsmotorn endast inkopplad när ytterligare kraft behövs.
Nya Avenger e-Hybrid: med ny uppsättning produktfunktioner
Med nya Avenger e-Hybrid erbjuds nya funktioner; Open-Air Sky Roof, som erbjuder en härlig utomhusupplevelse för både förare och passagerare.En annan nyhet för att öka komforten är den eldrivna förarstolen med massagefunktion.Med nya Avenger E-Hybrid ingår flera anmärkningsvärda förbättringar av både exteriör och interiör. Externt har den ett distinkt märke. Inne i bilen kan förare välja mellan ett 7-tums e-Hybrid-kluster med MHEV-information om t ex körläge, motorstatusåterkoppling och effektmätaravläsningar, eller så kan de välja 10,25-tums e-Hybrid-klustret. Dessutom är fordonet utrustat med rattväxelpaddlar kopplat till den banbrytande 6-växlad DCT-växellåda.
Bland höjdpunkterna finns ett 48V-system som ger en äkta hybridupplevelse. Bränsleförbrukningen är också anmärkningsvärd, på bara 5,1 l/100 km. Drivlinan har en motor med en 1.2 e-DCT 6-växlad P2 48V-konfigurering, som ger en maximal effekt på 74kW (100 hk) och 205Nm vridmoment, tillsammans med en 21kW e-motor som levererar 55 Nm vridmoment. Detta kompletteras med en 44-liters bränsletank.
Dessutom innebär hybridsystemet betydande CO2-besparingar jämfört med traditionella bensinmotorer, med möjligheten att minska utsläppen med mer än 10g CO2/km jämfört med en manuell bensinmotor enligt WLTP:s kriterier.
Select Terrain-system som standard
I nya Avenger e-Hybrid finns den unika Hill Descent Control och Select Terrain-systemet – standard på alla versioner – med sex körprogram som i första hand inkluderar Normal-läget för vardagskörning. Sedan finns Eco-läget för att spara energi och Sport-läget för dynamisk körning. De mer specialiserade lägena är Snow, som är idealiskt för snöiga vägar, Mud-läget för leriga vägar och Sand för sandiga förhållanden. Kort sagt en bred tillgänglighet för alla möjliga variationer och alla väderförhållanden.
Välutrustade utrustningsnivåer
Longitude erbjuder bl a; 16-tums lättmetallfälgar, LED-strålkastare, gråfärgade hasplåtar, tygsäten, 7-tums digitalt kluster, farthållare,trådlös Apple CarPlay / Android Auto, parkeringssensorer bak, regnsensor, autonom nödbroms för fordon,fotgängare/cyklister, trafikskyltsavläsning, trötthetsvarnare, filhållningsassistans, körprogramsväljare Selec Terrain m.m
Altitude erbjuder utöver; 17-tums lättmetallfälgar, silverfärgade hasplåtar, premiumsäten i tyg/vinyl,höj- och sänkbart lastgolv, silverfärgad instrumentpanel, automatisk luftkonditionering, 10,25-tums digitalt kluster,parkeringssensorer fram, autonom körning nivå 2, adaptiv farthållare m.m
Summit erbjuder utöver; 18-tums lättmetallfälgar, Full-LED-projektorer fram och bakljus, öppningsbart glastak, mörktonade rutor, läderklädda säten med massagefunktion,ambient lightning, navigation, trådlös smartphoneladdare, Premium Audio By JBL med 8 högtalare 300W, backkamera 180° med drönar vy, hands-free baklucka,döda vinkeln-övervakning m.m
Rek.ca priser:
Avenger Longitude 1.2 MHEV 100 hk DCT6 FWD lanseringspris fr. 319.900 kr
Avenger Altitude 1.2 MHEV 100 hk DCT6 FWD lanseringspris fr. 356.900 kr
Avenger Summit 1.2 MHEV 100 hk DCT6 FWD lanseringspris fr. 399.900 kr
Nya Jeep Avenger E-Hybrid finns nu att beställa hos auktoriserade Jeep-återförsäljare.
Nyckelord
Kontakter
Simone LazzarinAstara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder
Länkar
Om Astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om Astara Northern Europe:
Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
Nya Junior - Årets Bil 2024 enligt Auto Motor & Sports läsare3.12.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Läsarna av Auto Motor & Sport Sverige har utsett nya Junior som Årets Bil 2024 Med 26% av rösterna tar Junior förstaplatsen före Renault 5 (12%) och Kia EV3 (10%) Nya Junior når svenska återförsäljare i december 2024
Alfa Romeo 33 Stradale testas på Nardò-banan25.11.2024 11:08:55 CET | Pressmeddelande
Ingenjörsteamet hos Alfa Romeo har nyligen avslutat en intensiv testsession med "00-prototypen" av den nya Alfa Romeo 33 Stradale på Nardò-banan. På den legendariska Nardò Ring säkerställdes projektets prestandamål, inklusive en topphastighet på 333 km/h. De dynamiska testerna bekräftade hur enkelt föraren kommer i perfekt harmoni med bilen och kan njuta av dess kraft, smidighet och det karakteristiska Alfa Romeo-ljudet. Leveransen av den första serieproducerade 33 Stradale till en av de 33 lyckliga internationella kunderna har bekräftats till december. Se den spännande videon från de dynamiska testerna vid Nardò Technical Center här.
Nya Alfa Romeo Junior, finalist för "Årets Bil 2025"15.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Alfa Romeo Junior har tagit sig in på listan över de 7 finalisterna som tävlar om den prestigefyllda internationella utmärkelsen Årets Bil 2025. Den internationella juryn består av 60 motorjournalister från 23 länder. Totalt deltog 42 bilar i tävlingen, alla enligt reglerna lanserade på marknaden under 2024. Från och med nu kommer jurymedlemmarna för Årets Bil att fokusera på de 7 finalisterna. Efter att ha utvärderat varje bil enligt mycket specifika kriterier, kommer de att utse vinnaren den 10 januari 2025 på Bryssels internationella bilsalong. Att nå finalplatsen för ett internationellt pris av denna kaliber är en anledning till stor stolthet. De ledande experternas positiva omdöme är belöningen för ett extraordinärt projekt, som efter många år återför Alfa Romeo till det kompakta segmentet.
FIAT lanserar nya Ducato HVO100 för färdtjänst6.11.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Astara Ital Sweden, importör av FIAT Professional, är stolta över att lansera nya Fiat Ducato HVO100 som färdtjänstbuss på den svenska marknaden. Modellen baseras på uppgraderade Ducato modellår 2024 som nu integrerar de senaste teknologierna inom säkerhet, komfort och effektivitet.
Nya Junior vinner designpriset "autonis"29.10.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
• Nya Alfa Romeo Junior vinner omröstningen hos auto motor und sports läsare*. • Med 36,1% av rösterna tar Junior hem förstaplatsen i kategorin “Kompakt SUV”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum