Svensk Dagligvaruhandel

Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets första månad

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under januari till 3,8 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 1,3 procent.

- Detta är andra månaden i rad som omsättningen rensat för inflation ökar i dagligvaruhandeln. Trots att detta är en positiv tendens kvarstår faktum att många hushåll har en ansträngd ekonomi, vilket innebär fortsatt tuffa tider för butikerna, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i januari till 5,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 8,3 procent. Hemleverans ökade med 11,4 procent och upphämtning i butik ökade med 4,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i januari till 5,0 procent.

- Årets första månad visade tillväxt för både den fysiska försäljningen och e-handelsförsäljningen. E-handelsandelen uppgick till 5 procent, vilket följer tidigare års mönster med en hög e-handelsandel under januari månad. Det var främst e-handelsförsäljning med hemleverans som drev den positiva utvecklingen för e-handeln, avslutar Karin Brynell. 

Kalendereffekten för januari beräknas till 0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,9 procent under januari månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,1 procent.

Dagligvaruindex för februari publiceras 15 mars.

Idag, onsdag den 21 februari, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 om Butikshundringen - vart pengarna tar vägen. Följ sändningen här

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye