Ny kalkyl visar resultatet av sparandet på olika sparkonton

Banker och andra aktörer på finansmarknaden marknadsför inte alltid sina sparkonton med samma typ av ränta. Det gör det svårt för konsumenter att avgöra hur ett sparande kan utvecklas på olika konton. Oberoende Konsumenternas Bank- och finansbyrå har tagit fram en sparkalkyl som visar skillnaderna.

Se hur ditt sparande kan växa på olika sparkonton.

Konsumenternas Bank- och finansbyrås sparkalkyl ger möjlighet att räkna med effektiv ränta. Det innebär att konsumenter kan se hur sparandet påverkas av vilken räntetyp, bindningstid och tidpunkt för utbetalning av räntan som kontot har.

- Vilket sparkonto du väljer påverkar det totala saldot på flera sätt. Genom att tydliggöra skillnaden mellan nominell och effektiv ränta och visa hur olika bindningstider, avgifter och tidpunkt för ränteutbetalning påverkar sparandet, kan du fatta bättre beslut om vilket konto du vill spara på, säger Olivia Kanehorn, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Den nya sparkalkylen innebär att konsumenter kan behöva behöver titta närmare på avtalsvillkoren för olika konton och därmed skaffa sig bättre kunskap och förståelse för skillnaderna. Den informationen går att utläsa av den jämförelse av sparkonton som Konsumenternas Bank- och finansbyrå också gör.

- Sparkalkylen gör resultatet av sparandet mer transparent och kan hjälpa konsumenter att göra bättre val för sin ekonomi. Kalkylen är helt oberoende av bankerna och ett unikt verktyg, avslutar Olivia Kanehorn.

__________________________________________________________________________________

FAKTA

I sparkalkylen kan du experimentera fritt för att se hur snabbt sparandet kan växa. Ju mer du vet om ditt sparkonto, desto mer exakt blir resultatet. Du kan välja hur länge du vill spara, om du ska månadsspara, vilken typ av ränta och utbetalning av ränta som ditt konto har. Alla dessa faktorer styr vad ditt slutgiltiga resultat blir. I kalkylen görs även avdrag för skatt så att du får se hur mycket du faktiskt får i plånboken.

Du hittar Sparkalkylen här.

Om Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en stiftelse som ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om betalningar, lån, sparande och pension. Byrån kan vägleda konsumenter i hur de kan gå vidare i olika ärenden men prövar inga tvister. I styrelsen ingår Finansinspektionen, Konsumentverket, Svenska Bankföreningen, Fondbolagens Förening och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad. Verksamheten finansieras av branschen.