Regelrådet

Bristfälliga beslutsunderlag ett fortsatt stort problem

Regelrådet har regeringens uppdrag att granska konsekvensutredningar till förslag som kan få effekter av betydelse för företag. Av Regelrådets årsrapport för 2023 som publiceras idag framgår att kvaliteten på regelgivares konsekvensutredningar är alltför låg.

Endast 61 procent av de konsekvensutredningar som Regelrådet granskade uppfyller kraven. Kostnader och andra effekter till följd av regler riskerar därmed att bli överraskningar för företagen. Över tid kan Regelrådet se att det är samma aspekter som brister. Det gäller kostnads- och konkurrenspåverkan, liksom berörda företag utifrån storlek och om det kan tas särskilda hänsyn till de små företagen i regelutformningen.

-Det är problematiskt att konsekvenserna till författningsförslag ofta är så dåligt belysta, säger Regelrådets ordförande Anna-Lena Bohm. Regelrådet kan och vill vara ett konstruktivt stöd till regelgivare genom att tydligt ange på vilket sätt en konsekvensutredning brister, men regelgivarens egen ambition såväl gällande att se vikten av konsekvensutredningsarbetet som att ta hand om synpunkterna är avgörande. Vissa regelgivare remitterar sina utkast till konsekvensutredningar till Regelrådet i ett tidigt skede i processen med ett regelarbete, vilket ofta medför en slutprodukt av högre kvalitet. Flera förslag har lämnats de senaste åren gällande hur konsekvensutrednings- och förenklingsarbetet kan förbättras, men förslagen behöver också omsättas i praktiken för att leda till en verklig effekt i företagens vardag, avslutar Anna-Lena Bohm.

Följ Regelrådet

Senaste pressmeddelandena från Regelrådet