”Talanger väl förvaltade av bra ryttare med hästhandlag”

SWB Trophy för hopphästar har genomförts och de unga hästarna glänste i klasserna som sponsras av Hyperion under Gothenburg Horse Show. Segrande Cassandro och Caribbean Blue 1427 tänder framtidshoppet hos sina respektive ägare och ryttare.

Emma Odervall-Cassandro vinnare i Swedish Warmblood Trophy presented by Hyperion för femåringar Roland Thunholm

Hyperions representant i Sverige Maucca Kärki ser en utveckling över tid hos de svenska hopphästarna. Satsningen från Hyperions sida på SWB Trophy är långsiktig och hon är mer än nöjd med vad hon fick se i Scandinaviums arena.

-Jag är jättestolt över alla ryttare och hästar här, de visar upp fint horsemanship och det är viktigt för sporten, speciellt i dessa tider. Här i Sverige finns både hästkunskap och gott hästhandlag. En stor skillnad idag jämfört med för fem år sedan är att hästarna har mer blod och den moderna typen har etablerat sig även i Sverige. Sen är mödernelinjerna kanske inte lika fulla av prestation än så länge men det kommer över tid.

I 5-årsklassen stod valacken Cassandro överst i prislistan och hans ryttare Emma Odervall var riktigt nöjd.

-Cassandro verkligen älskar det här, efter att vi vunnit på SWB Equestrian Weeks i höstas så fick han vila hemma hos sin ägare i två månader. När jag satte igång honom efter vilan var han lika bra som i höstas, kanske allt fallit på plats. Jag tror att på Breeders så blommade han verkligen ut. Jag hade en väldigt bra känsla hemma och det var likadant när jag red idag. Han har bevisat för mig att det här är bra och lätt. Och då är det inga problem att sätta Falsterbo i sommar som mål och senare Breeders igen, säger Emma.

Segraren i 6-årsklassen är en rutinerad man Niklas Arvidsson och familjen har haft en bra dag i Göteborg med seger för dottern Linn och en ATG-seger för Niklas själv. Caribbean Blues kvalitéer har fått Niklas att omvärdera sin egen karriär. Den godkände hingsten har sportmeriter från varje år av sitt liv

-Han har skött sig väldigt bra, gjorde 4-års i Falsterbo och vann, samma sak med Champion of the youngsters något år senare. Han var i final på unghäst-VM.

Hemma på gården i Halland finns tre hoppryttare som nog alla är sugna på att sitta på Caribbean Blues rygg.

-Jag känner att den här hästen gör att jag vill fortsätta satsa. Egentligen hade jag tänkt att jag bara skulle rida lite yngre hästar och kanske inte satsa riktigt men den här hästen är inte så lätt att lämna vidare i familjen. Han får mig att tänka framåt, säger Niklas.

Planen framåt är spikad.

- I år ska vi göra lite internationella tävlingar nu och han kommer att vara i avel i år också. Sen eventuellt kommer han finnas tillgänglig via fryst sperma för som 7-åring kommer det bli tävling.

Andraplacerad i 6-årsklassen var Niclas Swerres uppfödning Fudge som ridits och utbildats av Stephanie Holmén. De gjorde sin sista tävling tillsammans då valacken är såld till landslagsryttaren Wilma Hellström.

-Fudge är verkligen en häst som svarar jättebra på alla frågor, han har en verkligt hög lägsta nivå. Jag tycker det är viktigt att betona att bara för att Fudge och de andra hästarna här idag är så framgångsrika så har de inte tävlat mycket. Fram till Falsterbo får de tävla på lite för att få rutin, rundor och kval. Efter Falsterbo så har Fudge enbart gått de här championaten och inte tävlat däremellan.

Att få rida i Scandinavium är en riktig hit, tycker Stephanie Holmén.

- Det är så tacksamt att vi får komma hit och rida för det är ju också de tävlingarna som är mest utvecklande för hästarna.

I 5-årsklassen var det en bruksprovsvinnare som tog hand om andraplatsen. Rebecca Milton och Chaccafly CL kom till finalen genom seger i SWB Stallion Trophy i höstas när tre godkända hingstar, alla utlandsfödda, skiljdes åt hårfint.
– Jag har ridit honom sedan han kom till oss på Lövsta som unghäst och han har varit en sådan genomtrevlig individ hela tiden. Han kommer att betäcka i sommar så vi får matcha med tanke på det framöver, sa Rebecca Milton.

Segrare 5-årsklassen SWB Trophy:

1. Cassandro (SWB)
valack e. Casanova Hästak u. Hipster (SWB) – Hip Hop (SWB) Uppfödare och ägare: Carola Lilja. Ryttare: Emma Odervall.

2. Chaccafly CL SWB Stallion Trophy godkänd hingst bruksprovsvinnare 2023 e. Chacfly PS u. Evista – Quiwi Dream. Uppfödare: Carsten Lauck. Ägare: Lövsta Stuteri AB. Ryttare: Rebecca Milton

3. Nicolina (5) (SWB) sto e. Nintender u. Carmen (5) (SWB) – For Feeling. Uppfödare: Christer Nilsson. Ägare: Alexandra och Malin Jönsson. Ryttare: Alexandra Jönsson

Segrare 6 årsklassen SWB Trophy

1. Caribbean Blue 1427 SWB Stallion Trophy godkänd hingst e. Chacoon Blue u. Carissima B – Calido I. Uppfödare: Sarah och Jan Glaubitt. Ägare: Stall Niklas Arvidsson AB. Ryttare: Niklas Arvidsson.

2. Fudge (SWB) valack e. Bravour u. M&M (SWB) – Non Stop R. Uppfödare: Niclas Swerre. ägare Wilma Hellström Ryttare: Stephanie Holmén.

3. HBJ Viva la Thunder (SWB) sto e. Crusader Ice (SWB) u. Viva la Vida (SWB) – Verdi. Uppfödare: Alexandra och Pia Prahl. Ägare: Josefin Ström, Bäckatorp Showjumping AB. Ryttare: Victoria Almgren Stall V Almgren

Bilder

Medaljörer SWB Trophy, nedre raden fr v Rebecca Milton, Alexandra Jönsson, övre raden från vänster Victoria Almgren, Niklas Arvidsson, Emma Odervall, Helen Uddefors, Maucca Kärki