Zalando tar bort vilseledande miljöpåståenden efter EU-koordinerad insats
Konsumentverket har varit med och lett en EU-koordinerad insats av webbutiken Zalando. Efter dialog med företaget slutar de nu med flera miljöpåståenden inklusive märkningar som varit missvisande.
Zalando är en av Europas ledande webbutiker inom mode och både webbsidan och appen har granskats av EU:s konsumentskyddsnätverk, CPC-nätverket, som består av myndigheter som kontrollerar att konsumentskyddslagstiftningen efterlevs inom EU. Under insatsen har det framkommit att företaget använde flera vilseledande miljöpåståenden inklusive miljömärkningar som sattes i nära anslutning till deras produkter. Det handlar bland annat om en hållbarhetsmärkning som de själva tagit fram.
– Många konsumenter vill göra medvetna val idag. Därför är det viktigt att man inte luras att köpa något som är sämre för miljön än vad som påstås i marknadsföringen, säger Konsumentverkets internationella jurist Emy Gustavsson och fortsätter:
– Vi har ett bra regelverk för att motverka “greenwashing” och i det här läget valde vi att agera på EU-nivå tillsammans med våra systermyndigheter eftersom Zalando är verksam i många medlemsländer.
Tydlig information om miljöfördelar
Från och med den 15 april 2024 kommer de missvisande miljöpåståendena att försvinna. I stället har Zalando gått med på att tydligt visa korrekt information om produkternas miljöfördelar, som till exempel hur stor del av ett plagg som är tillverkat av återvunnet material.
– Än en gång har våra EU-koordinerade insatser gett goda resultat. Det är oerhört viktigt att marknadsledare som Zalando följer regelverket och inte använder sig av vilseledande miljöpåståenden i sin marknadsföring, säger Emy Gustavsson.
Zalando har gått med på att:
- Ta bort den hållbarhetsflagga som använts från samtliga webbsidor
- Ta bort andra vilseledande miljöikoner (som t.ex. ett löv och ett träd) som visats bredvid produkterna
- Inte längre använda termen ”hållbarhet” eller andra obefogade termer som indikerar en miljömässig och/eller etisk fördel för företaget. I stället ska det finnas tydlig information om den specifika produkten
- Ta bort ikonerna och termen ”hållbarhet” från filtret och låta konsumenterna filtrera och välja produkter baserat på deras specifika egenskaper
- Ha tydlig och specifik information om produkters miljömässiga och/eller etiska fördel på produktdetaljsidan
- Omarbeta deras sida för hållbarhet genom två nya webbsidor med information om produktstandarderna och företagets hållbarhetsrelaterade metoder och strategier
- Se till att deras miljöpåståenden baseras på aspekter som är betydelsefulla för miljön
Zalando kommer att lämna in en rapport där de beskriver vad som gjorts. CPC-nätverket ska sedan bedöma hur väl företaget genomfört åtagandena. Om Zalando bryter mot överenskommelsen kan CPC-nätverket överväga rättsliga åtgärder.
Kontakter
Kontakt för medierna: Internationella juristen Emy Gustavsson via Konsumentverkets presstjänst på tfn 054-19 40 20
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum