Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
![Berlin: Huvudingången till Olympiastadion](/data/images/public/2754034/3421069/9a02874e-f395-48d7-8f51-b7f1a568acf4-w_720.jpg)
Under de 22 matchdagarna erbjuder de tio tyska värdstäderna fotbollsfans och internationella besökare ett omfattande program. Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) räknar med att EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism. Samtidigt utgör sportevenemanget en stor potential för att ytterligare främja den positiva bilden av Tyskland som resmål. DZT:s prognos baseras på omfattande studier om effekten av tidigare stora sportevenemang samt trender i förhandsbokningar för EM-månaderna juni och juli 2024.
Dieter Janecek MdB, förbundsregeringens nationella turismkoordinator, förklarar:
”År 2006 löd mottot: Die Welt zu Gast bei Freunden (ung. ’Världen på besök hos vänner’). I år bjuder vi främst in våra europeiska vänner som vi vill inspirera med ett glatt: Come again and stay a little longer.”
Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus berättar:
"Tyskland står värd för en riktig fotbollsfest. I dessa tider av internationell spänning erbjuder ett stort idrottsevenemang som detta en möjlighet att presentera Tyskland som ett kosmopolitiskt, fredligt och hållbart resmål och statuera ett exempel för tolerans och förståelse mellan folk. Vi förväntar oss även en positiv effekt på incomingturismen. Enligt de preliminära siffrorna ligger både långsiktiga förhandsbokningar av hotellrum på stora internetportaler samt flygbokningar för månaderna juni och juli 2024 långt över genomsnittet. Vi ser en övergenomsnittlig tillväxt, särskilt från de länder som deltar i EM, vilket motsvarar våra förväntningar. Utifrån dagens siffror räknar vi med en upp till fyraprocentig ökning av internationella övernattningar med anledning av evenemanget. Under året för den oförglömliga fotbollssagan 2006 ökade antalet övernattningar av internationella gäster med 4,7 miljoner jämfört med föregående år, samtidigt som det gav ett bestående imagelyft för Tyskland som resmål.
Gästvänlighet och servicekvalitet ger ihållande imagefördelar
Förutom de ekonomiska effekterna av fler utländska gäster erbjuder sportevenemang som EM en betydande potential för en varaktig imageförbättring. Omedelbart efter europamästerskapet 2006 gick Tyskland upp på första plats i Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) av de 60 nationerna i jämförelsen och har sedan dess ständigt legat bland topp 3.
Petra Hedorfer fortsätter:
"Under fotbolls-EM 2024 kommer vi att utnyttja den internationella uppmärksamheten från fans och media till att presentera vårt breda turismutbud och på så sätt ytterligare stärka Tysklands anseende som resmål. Utöver moderna arenor erbjuder de tio EM-städerna ett rikt konst- och kulturutbud. De erbjuder utmärkt kommunikation och kan lätt nås med klimatvänliga tågresor – vilket dessutom är ett gyllene tillfälle för potentiella turister att lära känna de vackra omgivningarna.”
Inför det stora sportevenemanget vill DZT uppmärksamma DZT den internationella publiken på EM-städerna och det breda turismutbudet som finns i närområdena för att inspirera gästerna att stanna kvar även efter matchdatumen. En mikrosajt på DZT:s onlineportal www.germany.travel kommer att samla ämnesspecifikt innehåll för alla arenor samt informera om tyskarnas kärlek till fotbollen och den levande tyska fankulturen. Marknadsföring av fotbollsmicrosajten sker även via samarbeten och marknadsföring på sociala medier.
Nyckelord
Kontakter
Matthias HoffmannProjektledare marknadsföring och pressTyska Turistbyrån
matthias.hoffmann@germany.travelBilder
![Berlin: Huvudingången till Olympiastadion](/data/images/public/2754034/3421069/7a4b2b3b-266a-48ab-80e2-9d4b27f23fed-w_240.jpg)
Dokument
Länkar
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Schwedenfest i Wismar visar på tradition och gemenskap24.7.2024 11:10:49 CEST | Pressmeddelande
Vänskapen med Sverige står i centrum för den 23:e Schwedenfest i Wismar, som pågår mellan den 15 och 18 augusti 2024. I år är det också premiär för en ny festöl med svensk form.
Gastronomiska höjdpunkter i kurorten Binz24.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Gastronomin i den lilla kurorten Binz har utvecklats positivt de senaste åren och utmärker sig idag genom en stor mångfald. Här innebär ”dricka brunn” inte bara hälsosamt vatten utan även spa, god mat och vacker arkitektur. Binz ligger längst österut på ön Rügen i norra Tyskland, med utsikt över Östersjön.
Blir Schwerin slott nästa UNESCO-världsarv?24.7.2024 10:23:02 CEST | Pressmeddelande
Med spänning blickar delstatshuvudstaden Schwerin de kommande veckorna mot Indiens huvudstad New Delhi. Där hålls den 46:e sessionen för UNESCO:s världsarvskommitté från den 21 till 31 juli. En av många punkter på dagordningen är huruvida Schwerins slott med sina tillhörande residensenshus ska erkännas som ett UNESCO-världsarv.
Hemliga tavernor i Franken och andra kulinariska guldkorn i Tyskland15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förr i tiden tömde man lador, vardagsrum eller till och med privata sovrum för att under en begränsad tid servera gästerna sina egna viner och genuin husmanskost. Idag är vinområdenas sk ”Heckenwirtschaften” en säsongsbetonad höjdpunkt för alla som gillar genuina upplevelser. Det bayerska vinområdet Franken bjuder på lysande exempel, just när det kommer till Heckenwirtschaften.
Från tung industri till kulturens vagga - okända pärlor i Sachsen-Anhalt29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Östra Tyskland är fortfarande relativt okänt bland många svenskar. Regionen Sachsen-Anhalt var under DDR-tiden mest känd för sin industri med tung produktion men har tagit ett nytt initiativ för att rensa gamla industriområden och locka besökare till några välbevarade hemligheter. Här finns många okända historiska skatter, kultur och spännande upplevelser för dagens besökare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum