Stort intresse över hela landet för romantisk komedi mellan hockeyföräldrar

I den romantiska komedin Hockeymorsa, hockeyfarsa uppstår kärlek i en kall ishall mellan två ensamma singelföräldrar. Föreställningen utsågs i Canada till ”Top Ten Plays of The Year" och det har över hela Sverige varit ett enormt intresse och hårt beställningstryck. Premiär den 3 mars i Timrå. Pressvisning 29 februari i Hallunda.

Foto: Sören Vilks

Björn och Frida, två ensamma singelföräldrar möts under barnens hockeyträning och blir förälskade. Björn visar sig vara extremt tävlingsinriktad och tycker att man spelar för att vinna. Frida är mest glad för att hennes son har roligt. I ishallen väcker sporten det absolut värsta och absolut bästa i dem båda.

–Det är kärlek och passion på en udda plats mellan två ensamma människor. Men det är också en berättelse om klass, utsatthet och det känslomässiga engagemang sport väcker hos oss, säger Dennis Sandin, regissör.

Hockeymorsa, hockeyfarsa är skriven av den kanadensiska dramatikern, filmförfattaren och regissören Michael Melski. Pjäsen blev utnämnd till "Top Ten Plays of The Year" i Canada och har spelats flitigt i både Canada och i USA.

Föreställningen regisseras av Dennis Sandin och på scen ser vi Philip Lithner och Stina Nordberg.

Medverkande
Philip Lithner
Stina Nordberg

Konstnärligt team
Av Michael Melski
Regi: Dennis Sandin
Scenografi och kostymdesign: Nina Fransson
Översättare: Joakim Sten
Dramaturg: Jani Lohikari
Maskdesign: Anna Olofson
Ljusdesign: Oscar Tuominen
Ljuddesign: Roberg Gejskog
Teaterförlag: Nordiska ApS (www.nordiska.dk)

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Riksteatern firar 60 år av teater för barn och unga4.6.2024 15:53:31 CEST | Pressmeddelande

1964 tog Riksteaterns kongress ett historiskt beslut och blev den första svenska teaterinstitutionen med en verksamhet helt riktad till barn och unga. Sedan dess har Riksteatern nått ut till flera generationer barn från Norrbotten till Skåne. Varje år nås över 16 000 barn på över 50 orter av Riksteaterns scenkonstproduktioner. Den 1 oktober uppmärksammas 60 års-firandet med en dag av nyskriven dramatik och cirkus hos Riksteatern i Hallunda.

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.