Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga
Det nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna inom butikshandeln, e-handeln och partihandeln. Men ökningarna sker från låga nivåer, och än står branschen inför stora utmaningar. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för februari.
Månadens ökning till trots så är det fortsatt över lag pessimistiska vindar som blåser inom branschen. Samtliga delsegment befinner sig fortsatt under det neutrala värdet 100, vilket innebär att handlarna fortfarande är pessimistiska kring kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning. Men fortsatt finns indikatorer som talar för att än mer positiva tongångar är att vänta under året.
– Resultaten vi presenterar visar på att förra månadens mer positiva siffror inte var en tillfällighet. Nu ser vi svart på vitt hur allt fler handlare tror på bättre tider. Detta hänger dock på att inflationen fortsätter sjunka och att räntesänkningar så småningom är att vänta, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Medvind för e-handeln efter ett tufft 2023
E-handelsåret 2024 har börjat starkt. Branschen hade den starkaste månadsutvecklingen på nästan tre år i januari, vilket till stor del kan förklara att optimismen ökar även denna månad. En ökning med 1,2 enheter medför att indikatorvärdet i februari landar på 89,6.
– Även fast vi befinner oss i februari så börjar e-handeln nu ladda inför den stundande våren. Detta innebär alltid ett ökat tryck på produkter inom exempelvis modehandeln. Vi hoppas och tror därför att framtidsförväntningarna fortsätter att stiga under kommande månader, säger Sofia Larsen.
Positiva signaler från dagligvaruhandeln lyfter butikshandeln
Förra månaden var det sällanköpsvaruhandeln som stod för den största delen av ökningen, i månadens Handelsbarometer är det tvärtom, då det är dagligvaruhandelns optimism som medför att butikshandeln ökar med 1,3 enheter, vilket innebär att framtidsindikatorn ligger på 82,2. Detta är den högsta nivån för butikshandeln sedan hösten 2022.
– Det är oerhört viktigt att butikshandelns framtidsförväntningar fortsätter att öka. För det är butikerna som ger liv åt städerna och dess invånare. Handeln är näringslivets största arbetsgivare. Fortsätter optimismen att öka, samtidigt som de ekonomiska framtidsutsikterna blir bättre, kan ännu fler erbjudas jobb inom vår bransch, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om Svensk Handel
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Black Week blir viktig för handeln21.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste handelshögtider är snart här. Svensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.
Efter skjutningarna – handelns parter kräver mer av rättsväsendet20.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
De senaste månaderna har vi, handelns parter, bevittnat en alarmerande utveckling där organiserad brottslighet och våldsuppgörelser drabbar våra handelsplatser. Utvecklingen är oacceptabel, och vi kräver krafttag för att säkerställa en trygg handelsmiljö.
Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel19.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.
Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor14.11.2024 10:11:51 CET | Pressmeddelande
De senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen. Tomma butikslokaler blir en allt vanligare syn i städer och köpcentrum runt om i landet. Nya siffror från Svensk Handels Hyresdatabas visar att upp till en fjärdedel av en butiks omsättning går till hyra. Denna historiskt höga andel förändras inte av det mer normala KPI-talet på 1,6 procent som SCB presenterade idag.
Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt13.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum