Ponnyryttare gjorde upp inför fulla läktare

Inför närmare 12000 åskådare avgjordes klassen Sverigeponnyn presented by Guldfynd i Scandinavium. Till slut var det 13-åriga Tuva Svensson från Mantorp som vann på den 13-åriga ponnyn Sandy, 17 år.

Vinnare Tuva Svensson Sandy vinnare i Sverigeponnyn presented by Guldfynd
Vinnare Tuva Svensson Sandy vinnare i Sverigeponnyn presented by Guldfynd Kim C Lundin Free for media to use

På lördagsförmiddagen vallfärdade besökarna till Scandinavium och Gothenburg Horse Show för att se Sverigeponnyn presented by Guldfynd. 36 ryttare hade blivit till tio. Den här gången handlade det om inverkans ridning och ingen mindre än Henrik Ankarcrona, förbundskapten för hopplandslaget och Anna-Clara Pettersson B-tränare och hippolog, dömde.

Tuva red tidigt i klassen och fick höga poäng.
- Det var väldigt roligt och häftigt att rida inne på Scandinavium, sa klassens vinnare Tuva
Sandy tävlade inne i Scandinavium i fjol, då med Tuvas bästa kompis Juni Bergström.
- Jag fick låna honom och jag har väl ridit honom fem gånger. Jag kan inte riktigt säga vad det är som gjort att vi funnit varandra så väl.

På andraplats i klassen kom Ebba Olsson från Equality Riders med Little Miss Mac U No.
- Jag var jättenöjd med min runda. Jag tänkte på att vara lugn och andas men det är såklart nerver att vara där inne, sa Ebba.

Milwa Stensson från Värnamobygdens ryttarförening red felfritt både i första och andra rundan
- Det har varit jättekul. Jag försökte bara behålla mitt fokus och min plan, sa Milwa som tyckte det var riktigt häftigt att rida på samma banor som ryttare som Henrik von Eckermann och Angelica Augustsson.

Henrik Ankarcrona som var en av domarna i klassen tycker att svensk ridsports framtid ser ljus ut.

-Vi var förvånade över hur mycket folk det var på läktarna. Jag vill ha in ryttarna i den här miljön, så många gånger som möjligt för att de ska lära sig känna efter hur det känns att prestera här, sa Henrik.

Han och Anna-Clara Pettersson var mycket nöjda med vad de sett på banan.
- Det var väldigt fin ridning med jätteduktiga ryttare, berömde Anna-Clara.

Fullständiga resultat
Citat från Mixed Zone