Drömmen blev sann för Michiels

I 12 år har Domien Michiels och hans Intermezzo kamperat ihop. De har gjort åtskilliga debuter tillsammans och på lördagskvällen tog de sin första världscupseger i Göteborg.

Domien Michels - winner of FEI World Cup Dressage presented by Agria
Domien Michels - winner of FEI World Cup Dressage presented by Agria Kim C Lundin Free for media to use

På sin svarta, ståtliga häst Intermezzo van het Meerdaalhof dansade Domien Michiels hem segern i FEI World Cup Dressage till Belgien. Det var ekipagets första besök i Göteborg – och de trivdes.
- Min häst taggade såklart till inne på banan med den här fantastiska publiken men vi lyckades behålla fokus, konstaterade Domien.

Han och Intermezzo fann varandra när valacken kom till honom som fyraåring för att utbildas mot försäljning.
- Vi hade ett särskilt band från början och jag bad ägaren om att få behålla honom för vidare utbildning. Nu kommer han få vara hos mig resten av sitt liv.

Ekipaget har debuterat i internationell Grand Prix tillsammans och gjort både EM, VM och OS. Nu har de också en världscupseger på meritlistan.
- Det är verkligen en dröm som gått i uppfyllelse. Jag kunde aldrig föreställa mig det här när jag åkte hit.

Bästa svensk i startfältet var Maria von Essen på valacken Invoice.
- Det känns helt galet, helt otroligt. Detta är en jättebra erfarenhet för framtiden, sa en glad Maria von Essen efter prisutdelningen.
Med sig till Göteborg hade Maria, eller Mia som hon kallas till vardags, en stor skara hemifrån.
- Det är jätteroligt att alla som är med i vardagen kan vara med här idag.

Invoice köpte Maria från Nederländerna när han var 2,5 år gammal. Valacken ägs av Maria och hennes man Alexander Bennegård. Framtiden ser ljus ut för ekipaget.
- Jag är jätte, jätte stolt över min häst idag, sa Maria.

På tredje plats kom spanjoren Borja Carrascosa med Sir Hubert NRW.

- Jag är så glad över hur han beter sig inne i arenan. Min häst blir mer och mer avslappnad i den miljön, sa Borja Carrascosa.

Med sin tredjeplats i Göteborg har Carrascosa samlat ihop 45 poäng och ligger därmed på åttonde plats inför sista världscupkvalet i s-Hertogenbosch. Nio ryttare går till världscupfinalen i Riyadh från den västeuropeiska ligan.
- Jag är redo att åka om de ber mig, sa Carrascosa som var väldigt glad efter sin ritt.
- Jag är så lycklig, jag förväntade mig verkligen inte detta i den här fantastiska tävlingen.