Lidl Sverige

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt

Dela

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Med Matriket manifesterar Lidl Sverige betydelsen av svenskproducerad mat och bidrar till att öka Sveriges självförsörjningsgrad. I bild: Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, och Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.
Med Matriket manifesterar Lidl Sverige betydelsen av svenskproducerad mat och bidrar till att öka Sveriges självförsörjningsgrad. I bild: Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, och Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.

Med lanseringen av Matriket bidrar Lidl till att öka efterfrågan på svensk mat och dryck, vilket bidrar till att svensk produktion ökar. Det långsiktiga och nära samarbete som livsmedelskedjan har med ett 30-tal svenska matproducenter innebär att Matriket ökar självförsörjningsgraden i Sverige, och tryggar jobb inom den svenska livsmedelsindustrin.

– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Det lyckas vi med. Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter, och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten. Med Matriket vill vi manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.

Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta. Lidl Sverige utvecklar och utökar sortimentet löpande med siktet inställt på över 250 produkter. Det exakta antalet Matriket-produkter i butik varierar beroende på storlek av butik, kampanjvaror eller säsong. Under mars sänker livsmedelskedjan priset på samtliga Matriket-produkter med minst 20 procent.

– Sverige behöver en stark och bred livsmedelsproduktion. Med varumärket Matriket har Lidl gjort det enkelt för kunderna att hitta prisvärd mat och dryck som lever upp till ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, där varan är odlad, född och uppfödd i Sverige, men också förädlad, förpackad och kontrollerad här. Genom Matriket visar Lidl att det finns en stark efterfrågan av svenskproducerade livsmedel även under ekonomiskt tuffa tider, säger Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.

Enligt en undersökning från YouGov har de svenska hushållen på kort tid stiftat bekantskap med ett nytt varumärke, då hela 33 procent av befolkningen svarar att de har kännedom om Matriket som varumärke.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Med Matriket manifesterar Lidl Sverige betydelsen av svenskproducerad mat och bidrar till att öka Sveriges självförsörjningsgrad. I bild: Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, och Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.
Med Matriket manifesterar Lidl Sverige betydelsen av svenskproducerad mat och bidrar till att öka Sveriges självförsörjningsgrad. I bild: Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, och Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.
Ladda ned bild

Dokument

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye