Matriket manifesterar betydelsen av svenskt
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
Med lanseringen av Matriket bidrar Lidl till att öka efterfrågan på svensk mat och dryck, vilket bidrar till att svensk produktion ökar. Det långsiktiga och nära samarbete som livsmedelskedjan har med ett 30-tal svenska matproducenter innebär att Matriket ökar självförsörjningsgraden i Sverige, och tryggar jobb inom den svenska livsmedelsindustrin.
– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Det lyckas vi med. Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter, och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten. Med Matriket vill vi manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta. Lidl Sverige utvecklar och utökar sortimentet löpande med siktet inställt på över 250 produkter. Det exakta antalet Matriket-produkter i butik varierar beroende på storlek av butik, kampanjvaror eller säsong. Under mars sänker livsmedelskedjan priset på samtliga Matriket-produkter med minst 20 procent.
– Sverige behöver en stark och bred livsmedelsproduktion. Med varumärket Matriket har Lidl gjort det enkelt för kunderna att hitta prisvärd mat och dryck som lever upp till ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, där varan är odlad, född och uppfödd i Sverige, men också förädlad, förpackad och kontrollerad här. Genom Matriket visar Lidl att det finns en stark efterfrågan av svenskproducerade livsmedel även under ekonomiskt tuffa tider, säger Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.
Enligt en undersökning från YouGov har de svenska hushållen på kort tid stiftat bekantskap med ett nytt varumärke, då hela 33 procent av befolkningen svarar att de har kännedom om Matriket som varumärke.
Nyckelord
Kontakter
Kundtjänst
https://kundportal.lidl.se/
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Dokument
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls frysta hummer vinner bäst i test30.12.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Fryst hummer smakar bäst hos Lidl. Det slår Allt om mat fast i sitt test av fryst hummer inför nyårshelgen. I tidningens senaste test av frysta humrar fick Lidls hummer 4 av 5 i betyg – bäst i test –och hyllades för sin kvalitet och smak.
Lidls julskinka topptestas när SvD testar julbordsfavoriten20.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett nytt test av Svenska Dagbladet testades och betygsattes tio julskinkor. Lidl Sveriges premiumjulskinka från Svea Lantkött kammade hem en andraplacering i testet med 5 av 6 poäng. ”Både smak och textur ger ett positivt intryck och julskinkan hamnar högt upp på pallen i detta test” lyder en del av motiveringen.
Lidl blir officiell partner till UEFA Women's Euro 202513.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl utökar sin portfölj av sportpartnerskap med sin sponsring av UEFA Women's EURO 2025-turnering. Den senaste satsningen markerar ytterligare en milstolpe i Lidls engagemang för att befästa rollen som en holistisk fotbollspartner och fortsätta främjandet av en aktiv, hälsosam livsstil för alla.
Lidl Sveriges pepparkakor kammar hem första och andra plats i nytt test13.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
På julbordet, ett måste så klart, pepparkakor spröda - så underbart! 18 sorter granskas i test och pepparkakorna från Sondey smakar allra bäst Hjärtan eller extra tunna: vilken är din grej? i hyllan på Lidl de väntar på dig
Lidl öppnar ny butik i Kållered12.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det första spadtaget taget för Ingka Centres nya handelsplats i Kållered Köpstad i Mölndals kommun. Lidl är en av ankarhyresgästerna i denna storsatsning som väntas stå klar 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum