FMI och Konsumentverket redovisar regeringsuppdrag
Fastighetsmäklarinspektionen och Konsumentverket har slutfört uppdraget att undersöka förutsättningarna för en sammanslagning av myndigheterna. Redovisningen har nu skickats in till regeringen.
Uppdraget lämnades i november förra året. Sedan dess har myndigheterna tillsammans arbetat med att analysera vilka möjliga effekter och konsekvenser en sammanslagning skulle kunna innebära.
I redovisningen konstateras att det finns flera skillnader i myndigheternas uppdrag, finansiering och förutsättningar. Såväl för- som nackdelar med en sammanslagning har identifierats.
- Det finns flera faktorer som skulle komplicera en sammanslagning. FMI har tillsyn över ett reglerat yrke och har en disciplinnämnd som är ett särskilt beslutsorgan som inte finns inom Konsumentverkets verksamhet. FMI finansieras också av de avgifter som mäklare och mäklarföretag betalar medan Konsumentverket bekostas av skattemedel, säger Gunilla Paulsson, myndighetschef på Fastighetsmäklarinspektionen.
En sammanslagning skulle under en övergångsperiod innebära ökade kostnader, men samtidigt visar beräkningar på en långsiktig effektivisering bland annat genom minskade lokalkostnader.
När ett eventuellt besked om sammanslagning kommer är i nuläget oklart.
- Det är upp till riksdagen att fatta beslut om. Jag kan konstatera att det arbete vi lagt ned på uppdraget utgör ett bra beslutsunderlag, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket.
Kontakter
Cecilia Tisell, generaldirektör Konsumentverket
via Konsumentverkets presstjänst 054 -19 40 20
Gunilla Paulsson, myndighetschef Fastighetsmäklarinspektionen
010 - 4900122
Dokument
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten13.6.2024 09:58:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
Trafikskolor glömmer ångerrätten4.6.2024 10:12:54 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
KO tar kreditmarknadsbolag till domstol31.5.2024 13:16:40 CEST | Pressmeddelande
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
Håll koll på villkoren när du tecknar fritidshusförsäkring23.5.2024 09:18:05 CEST | Pressmeddelande
Om du har ett fritidshus gäller det att du tecknar en försäkring just för stugan. Din vanliga hemförsäkring gäller inte för skador på fritidshuset. Men det kan vara svårt att navigera mellan alla villkor och undantag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum