FMI och Konsumentverket redovisar regeringsuppdrag
Fastighetsmäklarinspektionen och Konsumentverket har slutfört uppdraget att undersöka förutsättningarna för en sammanslagning av myndigheterna. Redovisningen har nu skickats in till regeringen.
Uppdraget lämnades i november förra året. Sedan dess har myndigheterna tillsammans arbetat med att analysera vilka möjliga effekter och konsekvenser en sammanslagning skulle kunna innebära.
I redovisningen konstateras att det finns flera skillnader i myndigheternas uppdrag, finansiering och förutsättningar. Såväl för- som nackdelar med en sammanslagning har identifierats.
- Det finns flera faktorer som skulle komplicera en sammanslagning. FMI har tillsyn över ett reglerat yrke och har en disciplinnämnd som är ett särskilt beslutsorgan som inte finns inom Konsumentverkets verksamhet. FMI finansieras också av de avgifter som mäklare och mäklarföretag betalar medan Konsumentverket bekostas av skattemedel, säger Gunilla Paulsson, myndighetschef på Fastighetsmäklarinspektionen.
En sammanslagning skulle under en övergångsperiod innebära ökade kostnader, men samtidigt visar beräkningar på en långsiktig effektivisering bland annat genom minskade lokalkostnader.
När ett eventuellt besked om sammanslagning kommer är i nuläget oklart.
- Det är upp till riksdagen att fatta beslut om. Jag kan konstatera att det arbete vi lagt ned på uppdraget utgör ett bra beslutsunderlag, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket.
Kontakter
Cecilia Tisell, generaldirektör Konsumentverket
via Konsumentverkets presstjänst 054 -19 40 20
Gunilla Paulsson, myndighetschef Fastighetsmäklarinspektionen
010 - 4900122
Dokument
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum