Ny generalsekreterare utsedd

Kyrkostyrelsen har utsett Camilla Asp till ny generalsekreterare för Svenska kyrkan. Hon kommer närmast från tjänsten som överdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Camilla Asp efterträder Helén Ottosson Lovén som i juni går i pension.

Camilla Asp blir ny generalsekreterare för Svenska kyrkan.
Camilla Asp blir ny generalsekreterare för Svenska kyrkan. Magnus Aronson/Ikon

Camilla Asp är 58 år och har de senaste åren arbetat på MSB, senast som överdirektör. Hon blir nu Svenska kyrkans högsta tjänsteperson och kommer leda arbetet på kyrkokansliet i Uppsala med över 500 anställda i Sverige och utomlands.

– Det är med glädje och stor nyfikenhet jag tar mig an jobbet som generalsekreterare. Svenska kyrkan är en viktig samhällsaktör och jag har i mina tidigare roller haft samarbete med kyrkan och sett vilket betydelsefullt arbete som görs, säger Camilla Asp.

Rekryteringsprocessen

Arbetet med rekryteringen påbörjades under hösten och genomfördes av kyrkostyrelsens presidium, dvs ärkebiskop Martin Modéus, ordförande i kyrkostyrelsen, Wanja Lundby-Wedin, förste vice ordförande och Daniel Tisell, andre vice ordförande.

– Utifrån en befattningsbeskrivning tog kyrkostyrelsen fram en kravprofil för att sedan annonsera ut tjänsten. I början av året hölls ett antal anställningsintervjuer, säger Wanja Lundby-Wedin. Det är glädjande att vi nu är i mål och att Camilla Asp blir vår nya generalsekreterare. Hennes erfarenhet kommer att bli en stor tillgång för Svenska kyrkans arbete framöver.

Gedigen kompetens

– Vi är glada för den goda rekryteringen och vi ser fram emot att välkomna Camilla Asp som ny generalsekreterare. Hon har den kompetens och erfarenhet som vi eftersöker, med kunskap både inom civilsamhället och inom nationell offentlig förvaltning, säger ärkebiskop Martin Modéus.

Camilla Asp får ett sexårigt förordnande och tillträder tjänsten senast månadsskiftet augusti-september 2024.

Camilla Asps CV på Linkedin

Foto: Magnus Aronson/Ikon

Camilla Asp blir ny generalsekreterare för Svenska kyrkan.

Om Svenska kyrkan

Runt 5,6 miljoner människor är med i Svenska kyrkan vilket gör oss till Sveriges största medlemsorganisation.

Vi styrs demokratiskt, finns lokalt över hela landet och har ett betydande internationellt arbete.

Svenska kyrkan har verksamhet i nära 1 300 församlingar och är en viktig mötesplats för många. 2,7 miljoner vuxna och 1,4 miljoner barn och unga deltar i olika öppna verksamheter.

Svenska kyrkan ansvarar för att hålla ett omfattande och tusenårigt kulturarv vid liv. Det handlar bland annat om cirka 3 400 kyrkobyggnader med inventarier och 3 300 begravningsplatser.

Statistik i konthet

• Nästan 300 000 gudstjänster