Region Norrbotten

Norrbottningarna alltmer nöjda med digitala vårdtjänster

Dela

Norrbottningarnas uppfattning om hälso- och sjukvården ligger stabilt jämfört med föregående år. En majoritet av norrbottningarna tycker att de har tillgång till den vård de behöver.

Resultaten från 2023 års Hälso- och sjukvårdsbarometer visar att en majoritet av norrbottningarna har högt eller mycket högt förtroende för regionens hälsocentraler och sjukhus. En majoritet anser att väntetider till hälsocentraler är rimliga medan en mindre andel uppfattar att väntetider till sjukhus är rimliga. 78 procent av norrbottningarna uppfattar att de har tillgång till den hälso- och sjukvård de behöver. Sammantaget ligger norrbottningarnas uppfattningar om vården stabilt jämfört med föregående år. Resultaten är något lägre än för riket som helhet.

Norrbottningarna är i lika stor utsträckning som riksgenomsnittet positiva till att använda digitala tjänster i kontakten med vården. Andelen som är positiva till att använda 1177:s e-tjänster uppgår till 77 procent medan andelen som uppger att de ser positivt på att få vård, rådgivning och behandling digitalt uppgår till 44 procent. Sett över tid har invånarnas inställning till digitala tjänster i vården blivit betydligt mer positiv sedan tiden före pandemin.

– För att möta norrbottningarnas vårdbehov är det viktigt att utvecklingen av de digitala tjänsterna fortsätter. Där är digitala vårdverktyg som Min vård Norrbotten viktiga för att skapa bättre förutsättningar för egenvård, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande.

2023 svarade 3 267 norrbottningar på Hälso- och sjukvårdsbarometern vilket är drygt tusen personer fler än tidigare år.

 – Enkäten har skickats ut till slumpmässigt utvalda personer. Detta utökade urval gör att vi får ett bättre och säkrare resultat, inte bara på länsnivå utan även på kommunnivå.

 

Det här är Hälso- och sjukvårdsbarometern

  • Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning.
  • Syftet med undersökningen är att fånga befolkningens förväntningar, attityder och erfarenheter av svensk hälso- och sjukvård.
  • I Norrbotten svarar slumpmässigt utvalda individer på enkäten varje år. Det finns inget krav på att de som svarar ska ha varit i kontakt med vården eller behövt vård under året.
  • Det som påverkar förtroendet mest är tillgången till vård och vilka väntetider det är i regionen.

Kontakter

Om Region Norrbotten

Region Norrbotten arbetar för dem som bor och verkar i Norrbottens län. Vi styrs av invånarna genom allmänna politiska val. Region Norrbotten är länets näst största arbetsgivare. Vi har cirka 6 500 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvården.

Region Norrbotten bedriver hälso- och sjukvård och tandvård. Vi jobbar med näringslivsfrågor, samhällsplanering och kultur.  På så sätt skapar vi förutsättningar för en god livsmiljö här i Norrbotten.

Följ Region Norrbotten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Region Norrbotten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye