SvD Kompakt fyller nytt behov – över 25 000 har hittills signat upp
SvD Kompakt lanserades i höstas som en helt ny nyhetstjänst i Sverige. Ambitionen var att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Fem månader senare har över 25 000 prenumeranter signat upp och responsen från användarna är överväldigande.

SvD Kompakt var ett experiment när det lanserades i september i fjol, tjänsten hade tagits fram tillsammans med läsarna genom intervjuer och enkäter och testats ingående när det gäller tonalitet och innehåll.
– Men det här resultatet hade vi inte vågat drömma om. På bara några månader har över 25 000 signat upp som SvD Kompakt-prenumeranter och det utan några omfattande marknadsinsatser. Det är över all förväntan och långt över våra mål, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
SvD Kompakt har flera syften: att fylla ett tomrum där traditionella nyhetssajter inte nått fram, men också att nå ut till en tydlig grupp av mestadels yngre personer, inte minst kvinnor, som har ett gediget nyhetsintresse men som önskar en produkter med en varierad mix av ämnen och material, lättsamhet och allvar.
I SvD Kompakt presenteras nyheterna enkelt, sammanfattat och inte sällan med en tydlig personlig avsändare. Ofta är den journalistiska stilen avslappnad, humoristisk och grundad i internetkultur.
Johan Silfversten Bergman är redaktionell utvecklingschef och har ansvarat för arbetet med SvD Kompakt.
– Det här ett nytt sätt att skriva nyheter, som vi utvecklar tillsammans med våra läsare. Våra redaktörer mixar och blandar ett flöde med både breaking news och det du kanske inte visste att du behövde veta. Vi har ofta storys som bryter av mot det många upplever som ett negativt nyhetsflöde. Det är fantastiskt att det uppskattas så och det känns som att vi hittat en bra väg framåt för att nå ut till fler och få fler att upptäcka SvD, säger Johan Silfversten Bergman.
Läsarnas feedback är överväldigande positiv och samstämmig. Många lyfter fram Kompakts inbjudande språk men också innehållsmixen och att de uppskattar att tjänsten också innehåller positiva nyheter, utan att för den skull väja för de tunga nyheterna.
– Det är sällan vi möts av sådan samstämmighet i reaktionerna från våra användare. Jag tror att det säger något om det behov som idag finns av en annan och ny typ av journalistik – men det visar också på behovet av innovation och nytänkande hos oss som jobbar med journalistik och vikten av att inte göra som man alltid gjort, säger Lisa Irenius.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum