SvD Kompakt fyller nytt behov – över 25 000 har hittills signat upp
SvD Kompakt lanserades i höstas som en helt ny nyhetstjänst i Sverige. Ambitionen var att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Fem månader senare har över 25 000 prenumeranter signat upp och responsen från användarna är överväldigande.

SvD Kompakt var ett experiment när det lanserades i september i fjol, tjänsten hade tagits fram tillsammans med läsarna genom intervjuer och enkäter och testats ingående när det gäller tonalitet och innehåll.
– Men det här resultatet hade vi inte vågat drömma om. På bara några månader har över 25 000 signat upp som SvD Kompakt-prenumeranter och det utan några omfattande marknadsinsatser. Det är över all förväntan och långt över våra mål, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
SvD Kompakt har flera syften: att fylla ett tomrum där traditionella nyhetssajter inte nått fram, men också att nå ut till en tydlig grupp av mestadels yngre personer, inte minst kvinnor, som har ett gediget nyhetsintresse men som önskar en produkter med en varierad mix av ämnen och material, lättsamhet och allvar.
I SvD Kompakt presenteras nyheterna enkelt, sammanfattat och inte sällan med en tydlig personlig avsändare. Ofta är den journalistiska stilen avslappnad, humoristisk och grundad i internetkultur.
Johan Silfversten Bergman är redaktionell utvecklingschef och har ansvarat för arbetet med SvD Kompakt.
– Det här ett nytt sätt att skriva nyheter, som vi utvecklar tillsammans med våra läsare. Våra redaktörer mixar och blandar ett flöde med både breaking news och det du kanske inte visste att du behövde veta. Vi har ofta storys som bryter av mot det många upplever som ett negativt nyhetsflöde. Det är fantastiskt att det uppskattas så och det känns som att vi hittat en bra väg framåt för att nå ut till fler och få fler att upptäcka SvD, säger Johan Silfversten Bergman.
Läsarnas feedback är överväldigande positiv och samstämmig. Många lyfter fram Kompakts inbjudande språk men också innehållsmixen och att de uppskattar att tjänsten också innehåller positiva nyheter, utan att för den skull väja för de tunga nyheterna.
– Det är sällan vi möts av sådan samstämmighet i reaktionerna från våra användare. Jag tror att det säger något om det behov som idag finns av en annan och ny typ av journalistik – men det visar också på behovet av innovation och nytänkande hos oss som jobbar med journalistik och vikten av att inte göra som man alltid gjort, säger Lisa Irenius.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum